Blog
3   571

Småkager - ikke kun madkundskab!

Abonner på nyt om Den digitale skole i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Ordet cookies springer i øjnene på os, når vi dagligt surfer rundt på nettet og læser teksten "Websitet anvender cookies". Tænker du over betydningen? Accepterer du cookies eller modsat? Trykker du OK? Hvad er det, vi skal være opmærksomme på i cyberspace? Vi sætter massevis af digitale fodspor hver eneste dag, og det kan være en tanke værd, hvad det egentlig er, vi går og deler ud af, når det kommer til andres viden om os selv.

Du har måske oplevet det før. De reklamer du møder på forskellige hjemmesider fx Facebook falder i tråd med dine personlige interesser, din civile status og andet. Fodboldtrøjer med favoritholdet, datingsider, gadgets, ferier, ting til børnene, skønhedsprodukter mm. står tydeligt frem og frister os til køb. 

Vi har alle en digital identitet, og de færreste af os kender den! Den bliver tydeligere og tydeligere, jo mere vi googler og surfer. Men mest for andre. Der er rift om den, og den bliver brugt i stor stil. Cookies spiller en stor rolle.

Typisk giver vi en hjemmeside et OK, når det kommer til anvendelse af cookies. Det kan der være flere gode grunde til, men det kan også være et felt, hvor man skal have de kritiske briller på. 

Artiklen fortsætter under banneret

Cookies kan inddeles i fem kategorier, og en uddybning kan læses her:

erhvervsstyrelsen.dk/hvad-er-cookies

Det gode ved cookies er, at de kan gøre det nemmere at navigere rundt på nettet, og der kan også være cookies, der er nødvendige for at hjemmesider fungerer optimalt. 

De kritiske briller kræves især, når det kommer til cookies under kategorien marketing.

Der er dem, der tracker din færden hen over flere webtjenester. Noget der fx kan være en hjælp for firmaerne, så de ved, hvor de skal placere deres reklamer.

Der er dem, der bruges til målrettet annoncering. Disse følger surfvaner og aktivitet på nettet, og de kan bruges til at vise indhold og reklamer tilpasset individuelt til modtageren. Endvidere kan de indsamle personhenførbare oplysninger og sælge data til 3. part. Her er vi tilbage ved de personlige reklamer på fx Facebook. Men også ved større kendte nyhedssites som TV2 eller Berlingske kan du bidrage med oplysninger til 50-100 andre interessenter. Måske flere!

En anden sag er alle de oplysninger, vi gladeligt giver fra os ved at godkende deling af alverdens oplysninger om os selv ved brugen af apps på Facebook, eller når vi svarer på alverdens spørgsmål, endda meget personlige spørgsmål, i spørgeskemaundersøgelser som giver adgang til konkurrencer eller tilbud om køb af en eller anden dims til en meget billig pris. Tag ikke fejl. De tjener godt på din deltagelse i disse undersøgelser. Fx giver humanitære organisationer 20 kr. pr. potentiel indsamler til diverse landsindsamlinger. Og du belønnes med et hav af opringninger fra telefonsælgere og en stormflod af spammail.

Vores færden på nettet er en milliardforretning. Hvorfor ikke få del i disse penge! Citizenme tilbyder et redskab til styring af din personlige identitet. Gennem en app gøres din identitet tilgængelig for dig alene, men du kan også vælge at tilbyde den til interesserede købere. I så fald gives du et månedligt beløb, men selvfølgelig skummer Citizenme også sin del af kagen! Der er også andre udbydere af sådanne tjenester og ingen tvivl om, at det er et marked, der kommer til at vokse. Citizenme kommer dog ikke til at give et afkast til danske brugere før end der er 10000 brugere. Billedet viser noget af en digital identitet set med Citizenme-briller

Skulle du ønske at være anonym, så er der tips at hente her: taenk.dk/gode-raad/tema/privacy-beskyt-dine-private-oplysninger-paa-nettet/cookies-paa-nettet. En anden mulighed er at downloade browseren Tor, som også beskytter dig mod uønsket indblanding i dit privatliv.

I skolen arbejdes mere og mere digitalt, og skolehverdagen sætter også sine digitale fodspor. Både lærere og elever surfer på livet løs i søgen efter viden, og de deler alt muligt hver for sig og sammen. Hvad er mere nærliggende end at bevidstgøre eleverne og styrke deres kritiske sans i dette daglige skolearbejde, så de får oparbejdet kompetencer til at færdes sikkert på Internettet. Måske er det også krævet med en bevidstgørelse på lærerniveau. Skolearbejde som bidragsyder til markedsmekanismerne kan være et spændende emne i samfundsfag, men det er væsentligt, at der arbejdes med dette fokus allerede fra de tidlige skoleår. Dannelse har altid været en stor del af den danske skoletradition, og vor tid giver helt nye dimensioner i forhold til identitet og fællesskab, som der skal tages hånd om.

Er du blevet nysgerrig? Så læs disse spændende hjemmesider og gratis materialer:

license2share.dk/

license2share.dk/download-license2share/

menneskeret.dk/emner/it-rettigheder/databeskyttelse-privatliv

- menneskeret.dk/udgivelser/status-2013-databeskyttelse

Der er ikke nødvendigvis noget skidt i digitale fodspor, men det giver en vis form for frihed selv at vide, hvor man træder, og hvilke spor man sætter.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.562 andre er allerede tilmeldt