Debat

Genopret fælles fodslag

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Resultatet af urafstemningen er et uhyggeligt udtryk for den splittelse, der er ved at blive skabt i lærerstanden. Bestræbelsen på at genoprette det fælles fodslag må nu være det overordnede formål med Danmarks Lærerforenings politik. Forslaget om at lade de mest undervisende lærere betale forbedringerne var en hån. Kravet må være en genopretning af de mest undervisende læreres arbejdsvilkår, om nødvendigt gennem en afgivelse af privilegier fra de mindst undervisende læreres side. Skal der hives et ja hjem i en anden runde, og skal et nyt forslag være ressourceneutralt i forhold til det første, må vejen gå gennem en overførsel af betroet tid fra de mindst til de mest undervisende lærere. Helst gennem en genetablering af den direkte kobling mellem U- og F-tid (hvad med 30 minutters U-tid per lektion? Så har vi da vist vores gode vilje!), men ellers gennem en trinvis differentiering af den betroede tid i relation til lektionstallet.

Niels Christian Sauer

Karlebo

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler