Debat

Vi mangler sammenhængsforståelse for de nye fælles mål

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det nye struktur for Færdigheds- og vidensmål i de forskellig fag, er delt oppe i kasser hvor der er beskrevet detaljeret om elevens færdighed og viden. Den nye måde at se de klare kompetencemål skal gøre det nemt for Lærerene at gennemtænke og have overblik over faget. Det der bekymre mig mest er det at man vil stramme opsynet og have kontrollen med eleverne gennem kompetencemål. Det handler nemlig om hvad eleven skal kunne og vide. Vi glemmer at vægte elevernes selvstændighed, ideudvikling og nyskabelse gennem deres nysgerrighed. Det nytter ikke noget vi strammer opsynet og vil indføre disciplin, hvis vi samtidig vil have innovation og nyskabelse på samme tid. Jeg ser det som en paradoks mellem dannelse og uddannelse. Hvis vi skal realisere kompetencemålene i skolen. For at sikre eleverne lære pensum og kanon stramme og øger man kontrol og ensretning. Dette medfører ikke verdens bedste folkeskole. 

Når det så er sagt kan jeg stadig forstå at de nye kompetencemål hjælper lærerene med at have et overblik over faget. Men vi mangler at have sammenhængsforståelse mellem formulerings- og realiseringsarena. Hvis lærerene bruger det som en guide med forståelse for at der plads til nyskabelse og ideudvikling når vi til det punkt jeg vil frem til, og et tættere skridt mod verdens bedste folkeskole.  

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget