Blog
0   869

Frygt ikke religionsundervisningen.

Abonner på nyt om Peter Green Sørensen i dit personlige nyhedsbrev.


Når mine børnebørn skal undervises i kristendomskundskab, håber jeg ikke at deres lærere lider af religionsfrygt.

Blev for et par uger siden farfar, igen. Den lille vil nu vokse, udvikles og lære en hel masse. Han vil blive påvirket af meget og af mange. Først af sine forældre og storebror og alle os andre i det nære miljø og dernæst af børn og voksne i vuggestue, børnehave og skole, og så ellers alt det andet i den store verden, der nådesløst og på godt og ondt, vil vise sig for ham.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Religionsundervisning

Når han om ikke mange år kommer i skole skal han også lære om religion i det fag, der i dag hedder kristendomskundskab.

Her håber jeg at han vil møde engagerede lærere, der ikke er bange for religion, der gerne vil tale om religion, om religiøse spørgsmål, om andre menneskers tro og hvad det betyder for dem. Ikke tale om egen private religiøsitet, men gerne om religion og religiøsitet som noget personligt, der betyder noget for ens forståelse af sig selv, andre mennesker og den store verden.

 

Frygt for religion

Mig bekendt findes der ikke belæg for, at elever i den danske folkeskole som lærer om den religiøse dimension, om evangelisk-luthersk kristendom, om islam eller diamantvejsbuddhisme er blevet frelste, ufrie eller mærkelige i hovedet. Der er stor frygt på feltet, også i disse spalter, senest ved Peter Arnklint, som både er bange for Fælles Måls formuleringer, for teologer og lærebogsforfattere.

 

Dokumentation mangler

Der er ingen dokumentation for at alt dette skulle være farligt. Jeg og en kollega har undersøgt betydningen af undervisningen i emnet kristendom på tre skoler og her fundet at uanset hvilken form for undervisning eleverne modtog brugte de det, der skete i timerne som afsæt for dannelse af egne meninger og egen stillingtagen til religionen kristendom. Vi kunne højst nå frem til, at eleverne havde typiske kulturkristne attituder, hvilket jo ikke kun er skolens skyld.

Når vi talte med lærerne var det klart, at eleverne både mødte lærere, der var teologisk, religionsvidenskabeligt, ukritisk og kritisk prægede.

Men resultaterne for elevernes læring var de samme, de afgjorde selv til hvad de brugte det, de arbejdede med i undervisningen.

 

Engagerende religionsundervisning

Så for mig fint at undervisningen er engageret, at der tales om religiøsitet, at religiøsitet bliver vist, at religiøse besøges, at deres rum besøges, at rummene prøves til det de er der for. Eleverne bliver kun mere vidende, spørgende og tænker højlydt over det de møder, og danner derved egne meninger som også rummer kritisk brod.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.193 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om religion

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for lærere i kristendomskundskab?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.