Debat

Intentionerne med lektiecafeen støtter jeg

Jeg tænker, at vi desværre har en folkeskole, der har fået pålagt mange opgaver og meget ansvar, der efter min vurdering, bør ligge hos forældrene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har udliciteret meget og det ser ud til at tanken (hvis der er nogen tanke – det minder mest som om vi har sat udlicitering i automatgear) om udlicitering fortsat vil have krogen i os. Vi har fået pålagt, at skabe rum for ”faglig fordybelse og tilbud om lektiehjælp mv. skal have fokus på at styrke elevernes faglige niveau ved bl.a. at tilbyde eleverne faglig træning, faglige udfordringer eller turboforløb, som er tilpasset deres niveau og behov. Tiden skal målrettes både de fagligt stærke elever og de fagligt svage elever” – citat fra aftaleteksten.

Man kan jo ikke tale om en udlicitering, da definitionen på udlicitering er at flytte offentlige opgaver til det private, hvor det offentlige stadig betaler for opgaven. Ser man dog bort fra denne definition (det kan jeg godt) og indsnævrer det til flytning af opgaver og dermed også ansvar, er der i mine øjne tale om en form for udlicitering. Jeg må erkende, at jeg selv er en del af udliciteringssamfundet, som jeg tillader mig at kalde det. I år er jeg heller ikke frivillig i den lokale idrætsforening og dermed lader jeg andre voksne om at støtte og hjælpe mine børn på eftermiddagstimernes gymnastikhold. Jeg bør løfte og bryde det mønster af til tider manglende ansvar for helheden og hinanden, som jeg mener, vi er endt i. 

Jeg tænker, at vi desværre har en folkeskole, der har fået pålagt mange opgaver og meget ansvar, der efter min vurdering, bør ligge hos forældrene. Lektiecafeerne er endnu et eksempel herpå, MEN lad mig slå fast med det samme, at intentionerne med lektiecafeen støtter jeg til fulde op om – der er ingen tvivl om, at tilbuddet på sigt, kan løfte mange elever – vi skal over tid ”bare” finde den rigtige form, hvor netop de der har brug for dette tilbud (jeg kalder det et tilbud, hvilket jo netop er en italesættelse af ansvarsforflyttelsen, så stop med at kalde lektiecafeen et tilbud, Morten) … vi skal ”bare” finde den rigtige form, hvor de elever der virkelig kan løftes med fordybelse i de rigtige omgivelser, lærer at lære.  

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Lektiecafeen er modsat mange af de opgaver, vi har fået pålagt os, helt i tråd med det jeg gerne ser som vores absolut kerneydelse: Fag-faglig fordybelse … der er helt sikkert en bunke forskellig formuleringer derude om hvordan man på den enkelte skole, netop ønsker lektiecafeen afviklet og godt for det – jeg håber vi på sigt, kan videndele. Jeg bryder mig ikke om udliciteringssamfundet og nogle af de opgaver, der følger med dette, men noget enkelt svar på hvordan, jeg ønsker vi skal forholde os til opgaven omkring lektiecafeen, giver jeg ikke - tiden og erfaringerne må pege på retningen for dette.