Debat

Praksis i den nye virkelighed

Læring i ny praksisvirkelighed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer: Vi tager nu fat på emnet sandsynlighedsregning og i følgende lektion(det nye ord for time), er målet at I lærer at der er lige stor chance for at slå 1,2,3,4,5 eller 6 med en ligesidet terning. Tag tegningerne, og begynd at slå og noter hvor mange i får af hver.

Dygtig elev: Men du har jo lige sagt at der er lige stor chance for alle 6 slag, behøver vi så slå med ternigerne?

Lærer: Ja det er jo dit læringsmål i denne lektion.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Dygitg elev: Okay, men behøver du sige svaret inden det tager jo ligesom det sjove væk.

Lærer: Det kan jeg godt se, men så kan du nøjes med at slå 50 gange ik.

Skal praksis have et "fællesmål"? Det var fra virkeligheden og efter et opslag på personalerummet(nyt ord for lærerværelset), hvor der stod, aktiviteten skal altid være for målet skyld, aldrig for aktivitetens skyld?

Man ku sikkert anskue situationen anderledes, men teori og praksis(Ander Rasch og Jens Rasmussens nye mål) skal vel være for praksis skyld, hvor man udleder matematikken, det var vel sådan tingene startede i sin tid?

Og så må det vel altid være for aktivitetens skyld og ikke for teorien, det er jo nok der mange bliver tabt ik.

Powered by Labrador CMS