Debat
0   137

Praksis i den nye virkelighed

Læring i ny praksisvirkelighed

Lærer: Vi tager nu fat på emnet sandsynlighedsregning og i følgende lektion(det nye ord for time), er målet at I lærer at der er lige stor chance for at slå 1,2,3,4,5 eller 6 med en ligesidet terning. Tag tegningerne, og begynd at slå og noter hvor mange i får af hver.

Artiklen fortsætter under banneret

Dygtig elev: Men du har jo lige sagt at der er lige stor chance for alle 6 slag, behøver vi så slå med ternigerne?

Lærer: Ja det er jo dit læringsmål i denne lektion.

Dygitg elev: Okay, men behøver du sige svaret inden det tager jo ligesom det sjove væk.

Lærer: Det kan jeg godt se, men så kan du nøjes med at slå 50 gange ik.

Skal praksis have et "fællesmål"? Det var fra virkeligheden og efter et opslag på personalerummet(nyt ord for lærerværelset), hvor der stod, aktiviteten skal altid være for målet skyld, aldrig for aktivitetens skyld?

Man ku sikkert anskue situationen anderledes, men teori og praksis(Ander Rasch og Jens Rasmussens nye mål) skal vel være for praksis skyld, hvor man udleder matematikken, det var vel sådan tingene startede i sin tid?

Og så må det vel altid være for aktivitetens skyld og ikke for teorien, det er jo nok der mange bliver tabt ik.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ