Træk på erfarne kolleger

Er du nyuddannet og ansat i dit første job som lærer, kan dine nære kolleger spille en afgørende rolle, når du skal have greb om arbejdslivet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er for tidligt at sige, at Sebastian Pedersen får et godt år som lærer på Aabybro Skole, men her i august har han en klar fornemmelse af at være kommet godt fra start.

»Det skyldes ikke mindst, at der fra starten blev etableret et tæt samarbejde i mit team. Og at der er lagt op til, at det er okay at have brug for hjælp, uanset om det har noget med det faglige eller jobbet at gøre«, siger han.

For en nyuddannet lærer er det afgørende at kunne bruge kolleger til sparring. Det fremgår af en ph.d.-afhandling skrevet af lektor ved University College Sjællands afdeling for forskning og innovation René B. Christiansen.

I afhandlingen står der, at nye lærere ikke er interesserede i at være lærere på nedsat tid og have en reduceret mængde undervisning. De vil meget hellere have en kvalificeret stilladsering i forhold til det, de gør. Altså konkret og videreudviklende støtte.

»Spørgsmål som 'Hvorfor er eleverne nogle gange støjende og andre gange ikke? - og hvad gør du, når 5.a støjer?' vil de gerne have mulighed for at stille til erfarne lærere, der også kender de konkrete elever. Nye lærere vil gerne være tæt på lærere, som de har et arbejdsfællesskab med. Det skal ikke bare være dygtige lærere fra lærergruppen - som ikke kender de nye læreres elever - de har brug for, at det er de konkrete elever, de selv har, der er referencerammen«, sagde René B. Christiansen til folkeskolen.dk i februar i år.

Sebastian Pedersen mener det samme.

»Som ny lærer har man behov for at blive guidet på rette vej og for at kunne trække på mere erfarne lærere. Jeg er ansat i Drivhuset, der er skolens AKT-center (adfærd, kontakt, trivsel), men jeg har ikke haft specialpædagogik på uddannelsen. Derfor giver det et grundlæggende løft at have tætte relationer til kollegerne«, siger han.

Hvis du er nyuddannet og nyansat lærer og ikke føler, at dit behov for sparring fra erfarne kolleger bliver dækket ordentligt, kan du selv gøre noget for at ændre situationen:

• Foreslå dit team, at I støtter hinanden mere og måske mere systematisk gennemgår de udfordringer, som du har behov for at få snakket igennem.

• Foreslå skolens ledelse, eventuelt gennem din tillidsrepræsentant, at der blandt dine teamkolleger bliver udpeget en mentor, som du kan trække på, hvis du har behov for yderligere pædagogisk eller anden sparring.