Blog
0   559

Et hav af muligheder med tysk ad Pommern til

Abonner på nyt om Tysk og fransk i skolen i dit personlige nyhedsbrev.


Det kunne gå bedre for faget tysk i Folkeskolen, men helt ad Pommern til går det nu heller ikke. Vi har fået en tidligere sprogstart i femte og sjette klasse og faget tysk er blevet obligatorisk, men vil en sølle ekstra lektion forslå mere end blot en dråbe i havet? Eller sagt på en anden måde: Er reformen i virkeligheden en klassisk bjørnetjeneste i forklædning?

Men når en bjørnetjeneste nu efterhånden også kan betyde noget godt, så bør ”ad Pommern til” også skifte fortegn og det gør det, når jeg sammen med min 9. klasse fra Smørum Skole i starten af september drager på en tredagestur til den gamle hansestad Stralsund, der som bekendt netop ligger i Pommern.

Hvorfor så lige Stralsund? Her ligger to store havmuseer (Ozeaneum og Deutsches Meeresmuseum), der formidler havets mangfoldighed med storslåede udstillinger og kæmpe akvarier. Man kan lære en masse – og glemmer næsten at man bruger det tyske sprog hertil - det går nemt fordi indholdet er interessant. Eleverne lærer både om havbiologi og får samtidig en ekstra ”saltvandsindsprøjtning” til deres tyske sprogforståelse. Det er meningen at elevernes øjne åbnes for det tyske sprog ved hjælp af det faglige indhold. Metoden hedder akronymt CLILiG eller Content and Language Intergrated Learning in German.

Artiklen fortsætter under banneret

At den rette motivation også driver sproglæringen i tysk er en kendt sag og at enhver interesse for et sprog kan dræbes af kedelig dåseundervisning ligeså. Motivation må dog ikke forveksles med passiv underholdning. Eleverne laver derfor et produkt (fx foredrag eller film)  der fremlægges til en konference efter vores hjemkomst. Med andre ord serveres der altså ikke ”slik”, men ”rugbrød” for eleverne og de skal selv tygge. 

Projektet har fået navnet MEER DEUTSCH. Der er tale om pilotprojekt støttet af Goethe Instituttet i København, Deutsches Meeresmuseum og Ozeaneum, Tysklærerforeningen for Grundskolen og Smørum Skole. Det faglige er i dette tilfælde biologi – fordi læreren også er biologilærer – men rent faktisk er der ingen grænser for hvilket fagligt indhold man kan berige tyskundervisningen med og forhåbentligt herved motivere andre elevsegmenter til at lære tysk på højt niveau.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Folkeskolen.dk er lukket for indlæg og kommentarer fra 6. juli og i uge 28 og 29 - vi åbner igen mandag den 23. juli. God ferie!

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.792 andre er allerede tilmeldt