Debat

Nedsæt prisen for specialundervisning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter kommunaliseringen af den vidtgående specialundervisning er de samlede udgifter til området fortsat med at stige på trods af påstanden om, at det modsatte ville ske. Der er mange forklaringer på den udvikling. En forklaring er det manglende ledelsesfaglige kendskab til området i de kommunale forvaltninger. Andre bunder i decideret fejlkontering af udgifter.

Det sidste vil jeg gerne belyse lidt nærmere. Når en kommune betaler for et barn på en specialskole, er der naturligvis andre udgifter end selve skoletilbuddet, som indgår i prisen. Ydelseskommunen har udgifter i forvaltningen, som relaterer til skoletilbuddet. Disse udgifter kaldes overhead og er indeholdt i den samlede pris.

Problemet med dette overhead er, at det ofte er uigennemsigtigt. Jeg har kendskab til specialundervisningstilbud, hvor der opereres med overhead fra 10-30 procent af betalingskommunens udgifter per barn. Dette udgiftsniveau er ofte ikke i overensstemmelse med ydelseskommunens udgifter, men indeholder derimod betragtelige overskud til ydelseskommunen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Dette udgiftsniveau medfører selvsagt et fortegnet billede af, hvor store udgifter der er forbundet med specialundervisningen, og den opskruede pris motiverer kommuner til ikke at visitere børn til de tidligere amtskommunale specialskoler.

Dette ved skolepolitikerne naturligvis godt, og det indgår i de strategiske intentioner om at oprette flere specialundervisningstilbud i nærområderne, som er målsætningen i kommunalreformen. Jeg opfordrer til, at bestyrelsesmedlemmer (medarbejderrepræsentanter) på specialundervisningsfeltet undersøger, om overhead reelt er konkurrenceforvridende og bidrager til manglende overlevelsesevne for de tidligere amtsskoler.

En anden model kunne være, at de regionale udviklingsråd tager sagen op til revision.