Debat

Lærernes u(be)tydelige stemmer.

"At lave varieret undervisning som er kreativ, differentierende, inkluderende og tilpasset den enkelte klasse, kræver ordentlig forberedelsestid."

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I mens lærerne er i gang med at forberede undervisningen til det kommende skoleår, prøver KL i gennem medierne i høj grad, at retfærdiggøre skolereformens eksistens for dem selv og den almene borger. KL bruger i deres kampagne, netop de fordomme de ved findes i befolkningen.

Uden at kende dybdegående til fordrejningsgraden af de analyser der er blevet fortaget af Wilke de seneste dage, vil jeg i stedet, sætte fokus på problematikken der opstår, når KL forventer større faglighed ved flere undervisningstimer og mindre forberedelse. En problematik som ikke er ukendt, i den virkelighed lærerfaget befinder sig i.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Ja-hatten bliver klemt ned over hovedet på lærerne. Ikke fordi de er enige i den retning folkeskolen bevæger sig hen i mod, men fordi de er professionelle fagfolk, som har valgt lærergerningen, fordi de som personer brænder for at gøre en forskel for børn og unge, fagligt som socialt. Det virker for lærerne aldeles hult, når KL går ud, og forbinder flere undervisningstimer mindre forberedelsestid med højere faglighed. Lærer elev relationen vil i nogle tilfælde rykkes i en positiv retning ved mere samvær med eleverne, men kun i de tilfælde hvor eleverne ser sammenværet som produktivt innovativt og spændende, hvilket er her, min bekymring kommer i spil. Vil lærerne kunne præstere dette, med mindre forberedelsestid og flere lektioner i undervisningslokalet. Det tror jeg næppe. Tværtimod, man er udelukkende med til at skabe større barriere for lærerne omkring en eksisterende udfordring. KL og regeringen lægger op til at lærerne nu skal undervise på en ny og spændende måde, men hvordan skal de kunne det, når de møder ind med præcis de samme kompetencer, som de gik på sommerferie med. Hvis undervisningen ikke var varieret eller produktiv nok inden reformen, som KL formegentlig mener, hvilke forudsætninger giver reformen så lærerne, for at kunne løfte opgaven og niveauet hos den enkelte efter ferien. Ja, den nye reform ligger op til mere aktivitet i løbet af dagen, men desværre udstiller lige netop dette KL’s manglende indsigt i den virkelig folkeskole i særdeles høj grad. At lave varieret undervisning som er kreativ, differentierende, inkluderende og tilpasset den enkelte klasse kræver ordentlig forberedelse. Hvis man mener noget andet, er det fordi man ikke har gjort, eller gør sit arbejde godt nok, eller fordi man ikke er en del af folkeskolen i tilstrækkelig høj grad. Det løses i hvert fald ikke ved at skubbe lærerne op i en krog og derefter lukke øjnene, som KL og regeringen har gjort i dette tilfælde. En fremgangsmetode der har gjort, at lærerne føler sig ubetydelige i hele reformprocessen. Der er for meget fokus på antallet af lektioner, og ikke på kvalitet af undervisningen. Ydermere har tallene omkring undervisningstimer været særdeles forvrængede, hvilket for mig indikerer, at man som politiker er villig til at risikere Danmarks kommende generation i et politisk og økonomisk spil. (Fup og fakta om lærernes undervisningstid, Anders Bondo Christensen). Skal der i stedet ikke fokuseres på, at dygtiggøre lærerne løbende, så de i højere grad er i stand til at udvikle deres undervisning i takt med samfundets udvikling. Man bruger som lærer ofte for meget tid på forberedelsen, når man vil lave et undervisningsforløb som er tilpasset den enkelte klasse. Jeg ser det faglige udbytte, som vores elever går i møde som aldeles problematisk nu, hvor der er taget forberedelsestid fra læreren, og undervisningstimetallet er sat op. Desværre går der nok nogle år, før effekten af lærerens forringede arbejdsvilkår ser dagens lys, hvorefter det sikkert tages til revurdering igen. Før vi kan lykkes som skole og som samfund, må de fagfolk som har hænderne nede i gryden blive hørt, ellers går vi en dyster tid i møde i en globaliseret verden, hvor konkurrencen dag for dag bliver skærpet, hvilket vi ikke må undervurdere.

http://www.dlf.org/media/97327/Laerernes-undervisningstid-okt-2010.pdf

http://www.kl.dk/Arbejdsgiver--og-lonforhold/Mere-undervisning--hojere-kvalitet-id95312/

Powered by Labrador CMS