Det nye forberedelsesrum på Tved Skole har stået klar siden april.

Svendborg-skole samler forberedelsen i ét lokale

Der er taget hensyn til individuelle behov på Tved Skole, hvor lærernes forberedelse er samlet i ét lokale. For hvordan forbereder man sig bedst? Det har lærerne på Tved Skole et bud på.

Publiceret
Lærerene har allerede vænnet sig til at bruge rummet.
Der findes siddepladser til alle slags behov.
Nogle er til sofaer, andre er til kontorstole.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dagene på skolen bliver ikke kun længere for eleverne, men også for lærerne, der fremover skal bruge forberedelsestiden på arbejdspladsens matrikel. Derfor har mange skoler oprustet med nyt kontorudstyr, der skal sikre en effektiv forberedelsestid.

På Sydfyn har Svendborg Kommune kalkuleret med 15 millioner til de 11 folkeskoler. Fra kommunens side har man valgt at lade skolerne selv bestemme, hvordan deres kontorer indrettes bedst. På Tved Skole startede de indsatsen allerede i 2013, og de nye personalearbejdspladser har stået klar siden april. Skoleleder Birthe Christensen fortæller, at lærerne siden foråret har øvet sig i at bruge deres nye arbejdsstationer.

"Forberedelsesrummet er blevet til på baggrund af en personaleinvolveringsproces, hvor vi har haft fokus på forskellige typer arbejdspladser til forskellige behov."

Vis kollegaerne dit nye skrivebord

Allerede en inspiration Lærerne på Tved Skole har ønsket variation i forberedelsesrummet, hvor der ikke er faste pladser. Samtlige af skolens 28 lærere kan være i rummet, men forskellige typer siddepladser faciliteres: hæve-sænkeborde, borde med meget plads, områder med afskærmning, en "togkupé", højborde med tilsvarende siddepladser, sofa- og loungeområde samt konferencerum. Alt sammen udarbejdet på baggrund af lærernes ønsker.

"Vi har en medarbejder med dårlig ryg, som specifikt efterspurgte hæve-sænkeborde, som hun ikke havde adgang til derhjemme", fortæller Birthe Christensen.

Lærernes tillidsrepræsentant, Mette Skjold Gertz, fortæller, at tilgangen til det nye forberedelseslokale har været at få det bedste ud af de vilkår, de har stået med: 

"Jeg tror, det kommer til at fungere, men jeg ser ikke forberedelsesrummet som det eneste sted, hvor man kan forberede sig. Der kommer jo også til at være tomme klasselokaler, hvor man kan sætte sig. Jeg tænker, at man med tiden finder det, der passer én bedst."

Forberedelseslokalet på Tved Skole har allerede tiltrukket opmærksomhed. Både Odense Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune har været at hente inspiration til deres nye arbejdsområder. Ifølge Birthe Christensen var "hele vores tilgang og strategi noget, de kunne bruge."

Vigtigt med adskillelse Fordi det nye arbejdsrum har stået klar siden foråret, har skolens personale haft tid til at tilpasse det deres behov. Det har betydet, at de har fastlagt regler for brugen af rummet, hvor der blandt andet skal være ro fra klokken otte om morgenen til to om eftermiddagen. Ifølge Birthe Christensen har lærerne også lagt vægt på, at rummets funktion skal overholdes:

"Vi har prioriteret at skille tingene ad. Så det, der tidligere var lærerværelset, nu er blevet et separat pauserum."

Lærernes input har også mundet ud i en kunstklub, der er med til at udvælge forskelligt kunst, der skal pryde væggene i udvalgte perioder.

Mens andre skoler stadig arbejder på at få de nye kontorer op at stå, har de på Tved Skole haft god tid til at forberede det nye skoleår den første uge i august. I år har de også haft fokus på ny type forberedelse, hvor lærerne skal have fælles forberedelse - eksempelvis dansk- og matematiklærerne på de forskellige årgange.