Opmuntrende læsning om børns digitale leg
Medieforskerens opfordring: Deltag engageret i børnenes leg med medier, men fokuser mere på legens aktivitet end på det digitale medie. Det er de voksne, der skal gøre op med forældede forestillinger om tablets.
Fakta
Titel
Børns liv og leg med medier
Forfatter
Stine Liv Johansen
Pris
275
Sider
107
Forlag
Dafolo
Budskabet i denne bog er, at de voksne skal deltage engageret og nuanceret i børns (digitale) leg. Og at det er vigtigere at fokusere på legens indhold end på, om der er strøm i de legemedier, børn anvender i deres leg. Forfatteren, som er forsker i medievidenskab, uddrager dette budskab af tre cases fra forskningsprojekter om legende aktiviteter: "De allermindstes brug af medier i familien", "Børnehavens kreative leg med medier" og "SFO-børns frie leg med deres iPad". Omdrejningspunktet er først og fremmest at udforske iPad’en som legemedie. Hvad gør børn, når de bruger dette og tilsvarende medier til leg?
Leg forstås som en praksis, som noget, der gøres, også når legen inddrager et digitalt medie som for eksempel en iPad. Leg ses som en triade mellem legemedie, legepraksis og legestemning. Dannelsesbegrebet er også bredt - digital dannelse er ikke noget særligt, børns liv er i dag et liv, hvor medier i udpræget grad er indvævet i hverdagen. Dannelsesbegrebet bør derfor snarere omhandle relationsdannelse.
Artiklen fortsætter under banneret
Målgruppen for udgivelsen er først og fremmest pædagoger og pædagogstuderende, hvert afsnit afsluttes med oplæg til diskussion og til refleksion for eksempel i personalegruppen. For Folkeskolens læsere lyder projektet fra en skolefritidsordning i Odder, hvor børnehaveklassebørn bruger deres iPad i legesituationer, måske umiddelbart som det mest interessante. Men der er faktisk flere spændende ideer og kreative udfordringer at hente i afsnittet om børnehavens filmprojekt.
Ifølge forfatteren bliver det lidt af en kamp at få de voksne flyttet væk fra opfattelsen af, at brugen af medier er en stillesiddende funktion. Der ligger en udfordring i at få iPad’en med i bevægelsen eller inddrage den i børns kreative leg. Det er stadig kun enkelte ildsjæle, der tager mediegrejet i brug i børnehaven og i skolefritidsordningen. Opfattelsen matcher forældrenes holdning. I en spørgeskemaundersøgelse svarer de fleste forældre, at de tror, at iPad bliver brugt til træning og spil, mens meget få forældre nævner, at børnene laver film med den.
Det er opmuntrende at læse om, hvor glade børnene bliver af at ”lege” med iPad’en. En glæde, som må kunne overføres til en mere faglig anvendelse - måske skal vi bare engagere os lidt mere i den digitale kreative leg, som børnene er i fuld sving med at udvikle.
MERE OM EMNET