Nyheder, blogs og indlæg om it i undervisningen, it-didaktik, gadgets og erfaringer fra lærer til lærer

(10.788 følger) Se alle medlemmer
Anmeldelse Tablets/iPads
0   819

Opmuntrende læsning om børns digitale leg

Medieforskerens opfordring: Deltag engageret i børnenes leg med medier, men fokuser mere på legens aktivitet end på det digitale medie. Det er de voksne, der skal gøre op med forældede forestillinger om tablets.

Børns liv og leg med medier

Fakta


Titel
Børns liv og leg med medier

Forfatter
Stine Liv Johansen

Pris
275

Sider
107

Forlag
Dafolo

Budskabet i denne bog er, at de voksne skal deltage engageret og nuanceret i børns (digitale) leg. Og at det er vigtigere at fokusere på legens indhold end på, om der er strøm i de legemedier, børn anvender i deres leg. Forfatteren, som er forsker i medievidenskab, uddrager dette budskab af tre cases fra forskningsprojekter om legende aktiviteter: "De allermindstes brug af medier i familien", "Børnehavens kreative leg med medier" og "SFO-børns frie leg med deres iPad". Omdrejningspunktet er først og fremmest at udforske iPad’en som legemedie. Hvad gør børn, når de bruger dette og tilsvarende medier til leg?

Leg forstås som en praksis, som noget, der gøres, også når legen inddrager et digitalt medie som for eksempel en iPad. Leg ses som en triade mellem legemedie, legepraksis og legestemning. Dannelsesbegrebet er også bredt - digital dannelse er ikke noget særligt, børns liv er i dag et liv, hvor medier i udpræget grad er indvævet i hverdagen. Dannelsesbegrebet bør derfor snarere omhandle relationsdannelse.

Artiklen fortsætter under banneret

Målgruppen for udgivelsen er først og fremmest pædagoger og pædagogstuderende, hvert afsnit afsluttes med oplæg til diskussion og til refleksion for eksempel i personalegruppen. For Folkeskolens læsere lyder projektet fra en skolefritidsordning i Odder, hvor børnehaveklassebørn bruger deres iPad i legesituationer, måske umiddelbart som det mest interessante. Men der er faktisk flere spændende ideer og kreative udfordringer at hente i afsnittet om børnehavens filmprojekt.

Ifølge forfatteren bliver det lidt af en kamp at få de voksne flyttet væk fra opfattelsen af, at brugen af medier er en stillesiddende funktion. Der ligger en udfordring i at få iPad’en med i bevægelsen eller inddrage den i børns kreative leg. Det er stadig kun enkelte ildsjæle, der tager mediegrejet i brug i børnehaven og i skolefritidsordningen. Opfattelsen matcher forældrenes holdning. I en spørgeskemaundersøgelse svarer de fleste forældre, at de tror, at iPad bliver brugt til træning og spil, mens meget få forældre nævner, at børnene laver film med den.

Det er opmuntrende at læse om, hvor glade børnene bliver af at ”lege” med iPad’en. En glæde, som må kunne overføres til en mere faglig anvendelse - måske skal vi bare engagere os lidt mere i den digitale kreative leg, som børnene er i fuld sving med at udvikle.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

SOMMERKONKURRENCE

Tilmeld dig Folkeskolens nyhedsbrev og deltag i lodtrækningen om et ophold for to med ALT betalt. 

Sinatur -konkurrence .1png

Tilmeld dig her