Anmeldelse

Jakob Martin Strid

Gode små fagbøger

De små fagbøger kan stimulere læselysten og interessen for at lære nyt. Hurra for det.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Og hvad har bøgerne "Luft" af Peter Bering og "Jakob Martin Strid" af Dorte Lilmose med hinanden at gøre?
Ikke så meget andet end at de begge er nye titler i Gyldendals serie "faktisk!" - en serie af små fagbøger til den første egentlige læsning i indskolingen, efter at eleverne har knækket koden og er blevet flydende læsere.

Fakta:

Titel: Jakob Martin Strid

Forfatter: Dorte Lilmose

Pris: 121

Sider: 32

Serie: faktisk!

Forlag: Gyldendal

Titel: Luft

Forfatter: Peter Bering

Pris: 121

Sider: 32

Serie: faktisk!

Forlag: Gyldendal

I faglig læsning er fokus ny viden. Faglige læseprocesser fordrer derfor, at eleverne er blevet flydende læsere. Eleverne skal kunne læse ordene i teksten, så de kan fokusere på tekstens indhold. Spredningen i elevernes læsefærdigheder er stor i aldersgruppen; fra elever, som knap nok har lært at læse hyppige småord, til elever, som selvstændigt kan læse små børnebøger. Det er en vigtig pointe at have med, når der skal vælges fagbøger. "Luft" har et lix-tal på 13, og "Jakob Martin Strid" har et lix-tal på 15.

Lix-tallet vil altid kun være vejledende for en bogs sværhedsgrad. Bogens faglige indhold og ny viden har også betydning. Derfor vil "Luft" af mange elever opleves sværere at læse end "Jakob Martin Strid", da bogen indeholder en lang række fagord og faglige begreber, for eksempel gæller, ventil, lunger, brænder, mikroskop, selvom lix-tallet siger noget andet. En del fagord og faglige begreber er forklaret eller illustreret i tekstens margin. Dette er med til at lette forståelsen af det faglige indhold. Almindeligvis kan en middelelev på 2. klassetrin læse lix 10-15 og en elev på 3. klassetrin læse lix 15-20.

Der er et meget stort behov for små fagbøger, der er læsepædagogisk bearbejdet, og som har et indhold, som har appeal til målgruppen. Dette lever begge op til. Især er jeg glad for bøger, der kan stimulere interessen for naturvidenskabelige emner. Dem er der god brug for i en tid, hvor rigtig mange skoler har læsebånd som fast programpunkt i store dele af skoleåret.