0   115

Test går ud over naturfagslæringen

Engelske børns grundlæggende forståelse af naturfag er faldet med alarmerende hast siden 1970'erne - helt i modstrid med intentionerne bag skiftende engelske regeringers kraftige satsning på naturfag som kernefag og på at hæve skolernes faglige niveau generelt. Der er to mulige forklaringer, hedder det i en ny rapport: Dels at den nationale læseplan og de tilhørende test har indsnævret undervisningen på en måde, der er gået ud over væksten i elevernes naturfaglige forståelse, dels at nutidens børneliv rummer færre muligheder for i leg at udforske mekaniske genstande og naturen.

»Vi mistænker, at den nuværende nationale tilgang til naturfag i de yngre klasser giver for lidt til børnenes naturfaglige nysgerrighed og tankegang. Til trods for at så mange består afgangsprøverne siden hen, viser forskningen, at færre elever opnår en ordentlig forståelse af naturfagsindholdet«, siger professor Peter Tymms, der er en af forskerne bag den nye rapport, som er finansieret af den store uafhængige forskningsfond The Wellcome Trust.

Artiklen fortsætter under banneret

Hæftet »Perspectives on Education: Primary Science« med to nye undersøgelser kan downloades på www.wellcome.ac.uk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen