Spil Nintendo og bliv bedre til matematik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under stor opmærksomhed har to forskere offentliggjort en undersøgelse, hvor ni-tiårige elever på 32 skoler i fattige kvarterer i Skotland har spillet et kommercielt hjernetræningsspil til en Nintendo-spillekonsol en halv time dagligt i ni uger og haft signifikant større fremskridt i matematik end en kontrolgruppe, der fik almindelig skoleundervisning.

Begge grupper klarede matematiktesten bedre efter undersøgelsesperioden, men Nintendo-eleverne havde i gennemsnit forbedret deres antal rigtige besvarelser 50 procent mere end kontrolgruppen. Begge grupper var også blevet hurtigere, men Nintendo-eleverne havde i snit forbedret tiden dobbelt så meget som kontrolgruppen. Oveni, fortæller forskerne Derek Robertson og David Miller, var Nintendo-eleverne i gennemsnit blevet gladere for at gå i skole i løbet af perioden. Der var også et markant fald i antallet af børn, der kom for sent eller pjækkede i den periode, hvor de begyndte skoledagen med en gang »Dr. Kawashima's Brain Training« på spillekonsollerne. Eleverne tog ansvar for konsollerne, for at dele dem ud, lade dem op og så videre, de blev bedre til at hjælpe hinanden, de forbedrede sig inden for andre skolefelter, og de opfattede sig selv som klogere efter de daglige hjernetræningssessioner med spillet.

Undersøgelsen er finansieret af den offentlige institution Learning and Teaching Scotland og ikke støttet af hverken Nintendo eller spilproducenter. Og de to forskere peger i det papir, de foreløbig har offentliggjort, på det usædvanlige i, at det her ikke er »gode« skoler med ambitiøse lærere, der har meldt sig til at afprøve en ny undervisningsmetode, men derimod et kontrolleret forsøg gennemført på almindelige skoler i den fattigste fjerdedel.

Derek Robertson og David Miller: »Using Dr. Kawashima's brain training in primary classrooms: a randomised controlled study. A summary for the BBC«, læs mere om forsøget på www.ltscotland.org.uk