Vær seriøs, når du søger jobbet

Vil du i betragtning til jobbet, gælder det om at skrive en ansøgning, der viser, at du for alvor er interesseret i arbejdspladsen og den opslåede stilling. En skoleleder har oplevet et forkert navn på sin skole fra ansøger.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er mange veje til at gå glip af jobbet, når man sender en ansøgning. En af de mest sikre er at vise, at man ikke har sat sig ind i, hvad det er for en arbejdsplads og en stilling, det drejer sig om.

»Jeg har oplevet, at der står et forkert skolenavn i ansøgningen. Det er et klart signal om, at ansøgeren ikke seriøst er interesseret i jobbet, og så ryger ansøgningen i papirkurven«, siger Grethe Andersen.

Hun er skoleleder på Vester Mariendal Skole i Aalborg og erfaren ansætter af lærere og andre medarbejdere.

»Det lyder måske som en banal fejl, men for skolelederen er det tydeligt, at vedkommende ikke har gjort sig umage med ansøgningen, og at han eller hun heller ikke har gidet sætte sig ind i, hvad det er for en skole, det drejer sig om. Lad være med at sende uengagerede ansøgninger på stribe. Det bringer dig ikke nærmere et job«.

Hvad skal nye lærere så gøre?

»De skal vise, at de søger ansættelse, fordi de vil den bestemte skole, og at de har fag og kompetencer, der passer til det, skolen søger«, siger skolelederen fra Aalborg.

Skal man lade være med at søge et job, hvis ikke man har præcis de kompetencer, der efterlyses i stillingsopslaget?

»Nej«, siger Grethe Andersen. »Man kan godt sende en ansøgning, selvom ens linjefag ikke matcher, men så skal der stå, at man kan noget andet, der er attraktivt for skolen. Det kan være, at ansøgeren har nogle kompetencer, der er gode i forhold til andre områder af skolens virke. En skole kan have et bredere behov end det, der står i ansøgningen, og selvom man ikke får det opslåede job, kan det være, at man kan komme i betragtning til et vikariat, eller at man bliver husket, næste gang der mangler en lærer«.

Lærernes A-kasse har på sin hjemmeside dlfa.dk en stribe råd om, hvordan en ansøgning kan opbygges, og hvad den skal indeholde. De er værd at kigge nærmere på.

Helt overordnet gælder det om på en personlig og tydelig måde at besvare disse tre spørgsmål i teksten:

• Hvad motiverer dig til at søge det bestemte job?

• Hvad kan du?

• Hvem er du, og hvordan arbejder du?

Efter skriveprocessen er det en god ide at få en anden til at læse ansøgningen igennem. På den måde kan du finde ud af, om de tre spørgsmål er ordentligt besvaret, og om ansøgningen virker seriøs og gennemarbejdet.