Blog
6   1095

Nul forberedelse! (næsten)

Abonner på nyt om Engelsk-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.


Nul forberedelse! (næsten)

I mine tidligere blogs har jeg skrevet om elevautonomi og dens mange velsignelser. Det er også min hensigt at fortsætte på den samme bane i denne blog.

Artiklen fortsætter under banneret

Et af spørgsmålene, der blev stillet til mit sidste indlæg, "Det rene anarki", var, om jeg overhovedet har nogen forberedelse til mine timer, når det er eleverne, der bestemmer:

- hvad de laver,

- hvordan de laver det,

- og selv evaluerer resultatet.

Svaret er: Forholdsvis lidt. Jeg bruger tre til fire timer om ugen i alt på at forberede timerne. I indeværende år underviser jeg 10 forskellige klasser. Jeg har 27 lektioner (tysk/engelsk) om ugen. Desuden laver jeg ugeplan for samtlige klasser. Ugeplanen er oftest bare en afklaring om, hvilke børn der arbejder med hvilke emner – det giver mig et overblik over de mange projekter, der er gang i. Forældrene får dermed også et hurtigt overblik over, hvad deres børn og klassekammeraterne arbejder med.

MEN hvor jeg bruger relativt lidt tid på forberedelse, bruger jeg til gengæld rigtig meget tid på at læse logbøger. Logbøgerne samler jeg ind mindst en gang om måneden, dvs. ca. 60 logbøger om ugen. I de mindre klasser, fx i 3. klasse, er det begrænset, hvor meget eleverne skriver, men allerede fra 5. klasse er der elever, som skriver side op og side ned. Det er uhyre vigtigt, at jeg som lærer sørger for, at eleverne får deres logbøger tilbage inden for 24 timer. Dermed bekræfter jeg, at logbogen er kernen i deres læring og ikke kan undværes. Selvfølgelig er der elever, der er ligeglade, men det, at jeg tydeligt anstrenger mig for at overholde den korte rettetid, skaber et vist niveau af respekt hos tvivlerne og er måske med til, at de orker at gøre lidt mere ud af deres læring/logbøger.

Det allerbedste ville dog være ikke at tage logbøgerne med hjem, men at læse logbogen sammen med eleven og diskuterer hans/hendes læringsstrategier. Og her er min pointe: fra den 1. august har vi alle sammen en helt ny tjenestetid, forberedelsestiden er forkortet, og vi skal tilbringe flere timer sammen med eleverne. I mine autonome klasser vil jeg kunne læse logbøgerne sammen med eleverne, hvis jeg får en ekstra lektion om ugen. Konsekvensen vil være mindre kedeligt hjemmearbejde for mig, øget læring for eleverne og et mere meningsfuldt forhold til mine elever. Vi får mere tid til at diskutere deres strategier og mål. Det vil være afstressende og givtigt for både eleverne og mig.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.325 andre er allerede tilmeldt

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.748 andre er allerede tilmeldt