Debat

Hvor er DLF henne i rummelighedsdebatten?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har siden sidste efterår talt for, at DLF skulle tage hånd om den tiltagende rummeligheds belastende bivirkninger - det betænkelige psykiske arbejdsmiljø. Jeg venter fortsat på tiltag fra hovedstyrelsens side, som kan give anerkendelse til alle de lærere, der døjer med dels en ikke-faglig ledelse af rummeligheden, som den udspiller sig i folkeskolen, dels manglen på vilje til at tage vare på lærernes arbejdsmiljø fra DLF's side.

I sommerferien fik jeg det svar fra Anders Bondo i Folkeskolen, at »alle gode kræfter i foreningen« skulle hjælpe til med at udtænke en plan og få ideer. En udmelding, jeg kun kunne tolke derhen, at hovedstyrelsen ikke havde tænkt sig at tage tyren ved hornene, men i stedet at ville sylte de belastede lærere, hvis stressbæger flyder over for tiden på grund af afmagt i deres undervisning. En afmagt, der er direkte foranlediget af ikke-faglig rummelighedsstrategi hos kommunerne.

Debatten om rummelighed har efterhånden cirklet rundt i mindst fem år, og alle de skræmmescenarier, der har været fremme, er efterhånden ved at være repræsenteret i den praksis, lærere i Danmark bliver plantet i af kommunerne. Det fremgår blandt andet af de rummelighedsrapporter, der er gennemført i mange DLF-kredse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er rystende, at DLF ikke formår at melde klarere ud, end det indtil videre er sket. Mine forventninger til, at der vil komme noget brugbart fra foreningen, ligger efterhånden så lavt, at jeg ikke er svær at overraske. Jeg venter fortsat med spænding.

Svar

Du beder om anerkendelse til lærerne, og du beder om, at foreningen melder klarere ud. Det har ikke skortet på hverken anerkendelse eller klare udmeldinger. Senest skete det på kongressen i september. Anerkendelse og klare udmeldinger hjælper imidlertid ikke meget på den konkrete situation for den enkelte lærer ude i klasselokalet. Hovedstyrelsen arbejder derfor på, at der bliver beskrevet egentlige handlemuligheder, der kan bruges i løsningen af udfordringerne på skolen. Rummelighedsproblemerne må ikke opleves som et individuelt problem. Hovedstyrelsen behandler oplægget i november, og i januar præsenterer vi det for alle tillidsrepræsentanter på en række regionale tillidsrepræsentantmøder. Vi kan kun afhjælpe denne komplekse problemstilling, hvis vi arbejder sammen på alle niveauer i foreningen i stedet for at skælde ud på hinanden. Derfor svarede jeg dig i juli: »Jeg håber, at vi gennem et samarbejde på alle niveauer i Danmarks Lærerforening kan indfri dine forventninger«.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF