Debat

De dygtige og engagerede lærere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formanden for Ballerup Lærerkreds, John Jensen, mener, at jeg i et interview i Berlingske Tidende har talt »dybt nedsættende om lærere i folkeskolen«, fordi jeg har fremhævet, at der er mange dygtige og engagerede lærere i skolen, der trives godt med lærerarbejdet. Alle ved, at nogle lærere og skoler er bedre til at takle opgaver med problemadfærd end andre. Det giver et godt grundlag for et professionelt arbejde med at hæve hele lærerstandens prestige og omdømme i samfundet.

Det er vist ikke muligt at give udtryk for synspunkter om skolens indsats, uden at nogle lærere føler sig kritiseret. Det er vigtigt for lærerstanden, at det er de mange engagerede og dygtige lærere, der sætter dagsordenen for debatten om skolen. Det er desværre ikke tilfældet for tiden, som jeg har beskrevet i en bog, »Problem­adfærd i skolen«, der er anmeldt af Folkeskolen den 23. september i år.

Jeg er dybt bekymret for de kommende år i skolen, hvis det ikke lykkes at få skabt en samfundsmæssig vilje til for alvor at investere i folkeskolen. De helt afgørende faktorer er:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- Rekrutteringen til læreruddannelsen skal forbedres

- Lærernes grunduddannelse må udvides til fem år, og den skal sikre de nødvendige kvalifikationer til klasseledelse og til at skabe gode relationer til eleverne

- Der må etableres langt mere intensiv og målrettet efteruddannelse til lærerne, hvor de nødvendige kvalifikationer kan erhverves til at undervise i dagens folkeskole

- Skolelederne skal have de nødvendige kvalifikationer til at udvikle og lede den samarbejdende skole.

Der er brug for, at vi alle forener vore kræfter om at få genrejst lærerstandens naturlige prestige og placering i samfundet.