Debat

Et støtteben til inklusion

Neurosequential Model of Therapeutics er en model, der organiserer barnets fortid og nuværende funktionsniveau, og strukturerer hvilke interventioner, der bedst vil støtte hjernens udvikling.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inden 2015 skal 10000 børn med særlige behov inkluderes i den almindelige folkeskole. Dette stiller utrolig store krav til lærerne, da de skal kunne rumme elever med problemstillinger, der gør, at de ikke umiddelbart kan undervises som andre elever. Samtidig skal lærerne sørge for et miljø i klassen, der gør, at alle børnene kan lære. Jeg vil her argumentere for, at inklusion medfører et behov for et børnenesyn, der tager højde for, hvordan barnets hjerne har udviklet sig.

Barnets udvikling påvirkes allerede i fosterstadiet, og adskillige eksterne faktorer i de første år kommer til at have stor betydning for, hvordan barnets hjerne udvikles. Hjernen udvikles nedefra og op, fra kropslig regulering til abstrakt kognition, hvilket vil sige, at man ikke kan arbejde med de kognitive områder, før de nederste mere sansemæssige og selvregulerende områder er udviklede. Man kan så at sige ikke bygge taget på huset, før fundamentet og væggene er færdige. Dette kan medføre, at flere børn ikke kan få udbytte af et inkluderende miljø, fordi deres fundament ikke er veludviklet, og de dermed ikke er klar til at modtage undervisningen.

Dr. Bruce Perry har udviklet en model, der hedder Neurosequential Model of Therapeutics (NMT). Det er linse at se barnet igennem, som organiserer barnets fortid og nuværende funktionsniveau. En NMT-evaluering giver overblik over, hvilke områder i barnets hjerne, der muligvis ikke er udviklet optimalt, hvilket giver information om, hvilken intervention, der vil være mest effektiv at starte med. De fleste lærere har nok prøvet at skulle undervise en elev, der ikke lader til at være modtagelig for undervisningen. Måske vi prøver at bygge taget på huset før væggene er færdige.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

For at lærerne kan være rustede til at arbejde med inklusion på en positiv måde, mener jeg, at det kræver et børnesyn, der tager højde for, at nogle elever har brug for at arbejde på fundamentet, nogle elever skal have bygget væggene, og nogle elever er klar til at få lagt tag på – i samme klasse. For de børn som mangler et færdigt fundament, betyder det, at sanseintegration og selvregulering muligvis ikke er veludviklet. De kan højest sandsynlig ikke modtage undervisning med kognitive udfordringer, fordi kroppen ikke kan selvregulere, og sanseintegrationen ikke kan frasortere uvigtig information. Dermed ikke sagt, at lærerne alene skal sørge for at få udviklingen af barnets hjerne på rette spor – men det er muligt med få redskaber, at gøre inklusionen af disse børn nemmere. Ved at skifte til et syn, hvor udviklingen af barnets hjerne er i fokus, er der plads til interventioner, der netop stimulere de områder, som barnet har problemer med. En elev kan fx have modellervoks og fugtighedscreme til rådighed ved sit bord hver dag, for at stimulere sanseintegration. Ligeledes kan at tegne, lytte til musik og løbe en hurtig tur rundt om skolen være små selvregulerende aktiviteter. Ud fra en NMT-tankegang vil det først kræve repetitiv, daglig træning af selvregulering og sanseintegration, før barnet langsomt vil være klar til mere kognitive udfordringer. Disse interventioner kan bruges præventivt, for at hjælpe barnet med at holde sin krop rolig og dermed måske have nemmere ved at koncentrere sig. NMT-evalueringen organiserer informationen om barnet og giver et struktureret overblik over, hvilke interventioner skolepsykologen, forældrene og lærerne kan bruge, for at hjælpe barnet bedst muligt. 

http://childtrauma.org/nmt-model/

Powered by Labrador CMS