0   208

Læser ledere anmeldelser?

I september holdt jeg foredrag ved et velbesøgt møde på et folkebibliotek om indvandring på Københavns vestegn. Invitationen var foranlediget af min nye bog, »Indvandrere i Danmarks historie. Kultur- og religionsmøder« fra Syddansk Universitetsforlag, som blev anmeldt i Folkeskolen i juni.

Under forberedelsen kontaktede jeg en række skoleledere i området for at skaffe mig et aktuelt indblik i elever med indvandrerbaggrund. Resultatet var meget opmuntrende. Lederne havde meget godt at sige om disse børn, deres færden og skoleresultater. Mit indtryk var, at der hersker et vældigt engagement og megen glæde ved disse elever, som man har et både realistisk og positivt forhold til.

Under telefonsamtalerne kunne jeg ikke dy mig for også at spørge, om de kendte eller havde læst min bog, der ud over en meget synlig anmeldelse i Folkeskolen også har opnået cirka 20 andre anmeldelser - alle gode - i aviser og tidsskrifter. Fagbladet »Historie og Samfund« skrev således: »Bogen bør stå på ethvert mediatek«. Resultatet var tankevækkende. Ikke én eneste af disse engagerede skolefolk havde hørt om eller set, at bogen eksisterer.

Det er nedslående, ikke blot for udbredelsen af kendskabet til netop denne bog, men fordi det også sætter spørgsmålstegn ved, i hvor stort omfang Folkeskolens mange andre anmeldelser bliver læst af denne gruppe. Jeg vil tro, at mange lærere og skolebibliotekarer afser mere tid til at opdatere deres viden gennem læsning af anmeldelser og aktuel litteratur. Det er til gengæld tankevækkende, at skolernes ledelsesfunktioner er så omfattende og overvældende, at det for mange betyder bortvalg af anmeldelser i Folkeskolen.