Debat

Meget at vinde med reformen, hvis vi i højere grad deler viden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medierne fortæller for tiden om den største forandring på skoleområdet i nyere tid - skolereformen. Det pædagogiske personale og skolernes ledelse spiller her en afgørende rolle, for deres fælles indsats afgør, om reformen kommer godt fra start. Derfor er det vigtigt at lytte til deres bekymringer, og det er vigtigt, at vi gennem samarbejde forsøger at mindske bekymringerne. En udtalt bekymring er: »Hvordan skal jeg udvikle min undervisning, når jeg skal undervise mere og derved har mindre tid til at forberede mig?«

I bekymringen ligger et stort engagement på elevernes vegne, som skal anerkendes. Men der ligger også et syn på lærerjobbet, som det er nødvendigt at udfordre med en mere kollektiv tilgang. Undervisningen er - som alle skolens opgaver - en fælles opgave.

Der er meget at vinde, hvis vi i højere grad deler viden og erfaringer. Mulighederne for at dele viden er blevet større med den digitale udvikling og skolernes arbejde med pædagogisk it. De kommende års fælles kompetenceudvikling og personlige computere til alt undervisningspersonale i Aarhus giver tillige mulighed for nye samarbejdsformer og forberedelse i fællesskab. Det er med til at frigøre tid til andre formål, uden at det går ud over undervisningens kvalitet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Børn og Unge i Aarhus arbejder med »Virksomhedens sociale kapital«, som handler om at styrke kerneopgaven ved at samarbejde. Med denne tilgang er forberedelse af undervisningen ikke en individuel opgave, men primært en kollektiv opgave. Tilgangen er, at der findes meget viden i organisationen, som skal gøres tilgængelig for flere. Et tættere samarbejde vil muliggøre bedre faglig sparring, netværk, deling af undervisningsforløb og en fællesfaglig udvikling, som alt andet lige gør den enkelte lærer dygtigere og dermed højner trivsel og tilfredshed.

Skal det lykkes, er det en fælles opgave at gøre det let at dele viden. Det handler ikke kun om struktur, men om en anden tilgang til sit arbejde. Det kræver en stor kulturforandring. Udfordringen er ikke bare den enkeltes udfordring, men en fælles udfordring.