Debat

Forberedelsestiden og baglæns købmandsregning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kigger fremad. Det har vi gjort i et år nu. Kongressen har været indkaldt. Kredsene har afholdt et utal af møder med tillidsrepræsentanter og medlemmer, iblandt med kommunen. Vi har holdt lyttemøder, medlemskurser, møder om professionsidealet, og de medlemmer, der på den ene eller anden måde er omfattet af de nye regler, har på skolen brugt betydelig tid. I alle tilfælde har dagsordenen været: Hvordan får vi en hverdag til at fungere efter 1. august?

Men hvor har KL lige været, og hvor har ministeriet været? En skole skrev til ministeren med spørgsmål, som lærere og ledere ikke kunne finde svaret på. Essensen i svaret, som de fik uger senere, var, at det må skolelederen finde ud af. Og så var de jo lige vidt.

For et år siden benyttede Michael Ziegler enhver ledig »ølkasse« til at proklamere, at nu skulle det være slut med at fastlægge forberedelsestiden ved aftale med lærernes repræsentanter. Nu skulle skolelederen i drøftelse med den enkelte lærer sikre, at den nødvendige tid var til rådighed. Der skulle tages hensyn til klassens sammensætning og størrelse, lærerens kompetencer og erfaring, fagets kompleksitet og så videre. Vi hørte det igen og igen fra Ziegler, Fabrin, Nielsen - ja alle, der udtalte sig på KL's vegne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg har talt med hundredvis af lærere. Ingen af dem har været gennem den grundige drøftelse med skolelederen.

Nogle skoleledere fortæller hudløst ærligt, at der er brugt baglæns købmandsregning: Den rest, der er tilbage, når alle de andre opgaver er løst - ja det er så forberedelsestiden. Men det var jo ikke det, Ziegler fortalte for et år siden. Han fortalte heller ikke, at skolelederen ville bruge en matematisk model udarbejdet på forvaltningen, som det sker andre steder.

Hvor er du henne nu, Ziegler? Hvorfor fortæller du ikke med begejstring - og alvor - at nu må kommunerne sørge for, at skolelederne kan gennemføre de grundige drøftelser med lærerne? Hvor er dit budskab om, at det sandelig ikke drejer sig om at minimere forberedelsestiden, men at sikre, at den enkelte lærer får den nødvendige tid - »nogle får måske lidt mindre, mens nogle får lidt mere«? Det var jo de argumenter, du brugte over for hele den danske befolkning.

Mange lærere får i disse dage udleveret opgaveoversigter, hvor tiden til at løse opgaverne i tilknytning til undervisningen er dramatisk reduceret - uden dialog eller en god begrundelse. De vil sætte stor pris på, hvis du markerer, at kommunerne skal leve op til dine løfter fra sidste år.

Hvis du mangler en »ølkasse« og mikrofon, er jeg helt sikker på, at Danmarks Radio, TV 2 News, og alle de andre medier også denne gang er leveringsdygtige.