Blog
0   836

VM i bold

Abonner på nyt om Matematiklærerforeningen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Så er der dømt prøver

I onsdags d. 28.maj havde de ældste børn sidste skoledag.

I starten af maj var de til de skriftlige prøver og nu gælder det de mundtlige.

Ikke alle børn er så heldige at skulle op i den mundtlige gruppeprøve i matematik, men har måttet nøjes med de skriftlige.

Den skriftlige 10.klasseprøve handlede om VM i fodbold.

Artiklen fortsætter under banneret

”Ane og Bjarne planlægger at rejse til Brasilien”. Sådan starter sættet og så går det ellers deruda’ med at planlægge rejse, købe flybilletter og fodbold dito, lægge budget, lave beregninger på en fodbold og sådan fortsætter de med at blive prøvet i de faglige områder de har arbejdet med i 10.klasse.

Jeg har igen i år været beskikket censor på de skriftlige 10.klasseprøver og glæder mig, morer mig og undrer mig.

Jeg glæder mig over, at et stort antal børn faktisk klarer sig godt og gerne vil give et godt indtryk af sig selv. Fine opstillinger, høflige formuleringer ind imellem og øget brug af IT. Med hensyn til IT er der stadig mange der kun benytter tekstbehandling, men andelen af elever der bruger værktøjsprogrammer som regneark og dynamiske geometriprogrammer er stigende. Desværre er CAS-programmerne endnu ikke slået igennem.

Jeg morer mig over sjove og finurlige formuleringer, som opgaveudvalget garanteret ikke har forudset. I en af opgaverne skal de ud fra en diameter på 22cm afgøre, om en bold har et rumfang på fem liter. Det rigtige svar er 5,6L. En del elever svarer ja, fordi rumfanget er større end 5L. Andre svarer nej, fordi rumfanget er større end 5L og altså ikke præcis fem.

En elev svarer, at rumfanget er 5,6L og hvis man trækker syningerne fra og går ud fra at bolden ikke er pumpet helt op, ja så passer det nok med fem liter.

Jeg undrer mig over specielt en bestemt opgave. Man får oplyst, at der deltager 32 lande, som er inddelt i otte grupper med lige mange i hver gruppe. Børnene skal med en beregning vise, at der findes fire lande i hver gruppe. Jeg er sikker på, at der vil være børn der ikke besvarer opgaven fordi de tror den er svær. Hvorfor stiller man den opgave? Både lærerne og censorerne bryder sig ikke om at give karakteren -3, så måske er opgaven med i sættet, for at forhindre at nogen får -3?

Censorerne skulle senest onsdag d. 28.maj returnere opgaverne til skolerne, så lærerne er nu i gang med at rette.

I den forbindelse arrangerer Danmarks Matematiklærerforening rettemøder i de lokale kredse. Rettemøderne er velbesøgte og den matematikfaglige diskussion er udbredt her.

www.folkeskolen.dk/arrangementer/ er flere af rettemøderne annonceret

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.189 andre er allerede tilmeldt