Forskning

Opkvalificering af skolens faglige kapacitet "kan dels ske gennem rekruttering og fastholdelse af fagligt dygtige og engagerede lærere, dels gennem afskedigelse af ukvalificerede medarbejdere", står der i en rapport lavet for Undervsiningsministeriet.

Forskningsrapport: God ledelse er at fyre dårlige lærere

Lederne får med reformen større råderum, som skal bruges til at hæve elevernes faglige niveau. Undervisningsministeriet har derfor fået lavet en kortlægning af forskningen i god pædagogisk ledelse. Rapporten konkluderer blandt andet, at en god skoleleder ansætter dygtige lærere og sorterer dårlige fra.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fagligt dygtige og engagerede lærere er det allervigtigste, hvis eleverne skal blive dygtigere. Derfor skal lederne efteruddanne de dygtigste lærere og fyre de dårligste:

"Pædagogisk ledelse udøves mest effektivt, når skoleledere sætter fokus på og løbende udvikler skolens professionelle kapacitet", skriver Rambøll og Dansk Clearinghouse. Opkvalificering af skolens faglige kapacitet "kan dels ske gennem rekruttering og fastholdelse af fagligt dygtige og engagerede lærere, dels gennem afskedigelse af ukvalificerede medarbejdere", står der videre. (Link til rapport i højre side)

En forudsætning for god ledelse

KL og partierne bag folkeskolereformen mener, at lederne skal have mere råderum og spille en større rolle på vejen mod at forbedre det faglige niveau blandt elever.

Hvis lederne skal lykkes med at opfylde målet om mere faglighed blandt elever, så skal de først og fremmest fokusere på at opkvalificere lærernes kompetencer, da "udviklingen af skolens professionelle kapacitet er en central forudsætning for" flere aspekter i pædagogisk ledelse.

"Folkeskolereformen giver mulighed for et større ledelsesrum og en mere synlig og aktiv ledelse, der i et tæt samarbejde med medarbejderne skal være med til at føre den kulturændring ud i livet, som reformen vil medføre. Med denne forskningskortlægning kan skoleledelserne lade sig inspirere til, hvordan den pædagogiske ledelse kan foregå på deres skole," siger undervisningsminister Christine Antorini i en pressemeddelelse.

Læs mere

Forskningskortlægning: Pædagogisk ledelse(pdf)

Powered by Labrador CMS