Søren og Mette fylder 60 år

Et berømt læsesystem har fødselsdag den 11. juni. 60 år fylder "Søren og Mette". Mange husker den dag i dag sætninger som "Søren så en so, Mette så en ko. Søren og Mette lo". Forlaget udsender en revideret udgave af Søren og Mette beregnet til læsetræning efter skoletid.

Publiceret

Ny Søren og Mette

Ny revideret udgave af Søren og Mette beregnet til læsetræningefter skoletid:

Læsebøger 0.-1. klasse:
 Søren og Mette - Læsebog niveau 1
 Søren og Mette og Jep - Læsebog niveau 2
 Søren og Mette i skolen - Læsebog niveau 3
 
Opgavebøger 0.1. klasse
Søren og Mette - Vi læser og tegner opgavebog 1
Søren og Mette - Vi læser og tegner opgavebog 2
Søren og Mette - Vi læser og tegner opgavebog 3
  

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Søren så en so, Mette så en ko. Søren og Mette lo". Mange danskere husker disse sætninger, som var det i går. De stammer fra et af det kendte læsesystem "Søren og Mette", som den 11. juni har 60 år på bagen.

Fra 1960 til 1980 lærte 60-70 procent af alle danske børn at læse ved hjælp af "Søren og Mette", som udover læsebøger også har læsespil, frilæsningsbøger og opgavehæfte, oplyser forlaget Komma. Siden 1954 er mere end 700.000 bøger blevet slidt op i de danske klasselokaler.

Sat uden for døren i 80'erne

Men i 1980'erne blev "Søren og Mette", der bygger på såkaldte fonologiske principper, sat uden for døren. En anden læsepædagogik tog over.

"Søren og Mette" fik imidlertid oprejsning i en undersøgelse, som Undervisningsministeriet iværksatte i slutningen af 1990'erne efter, at danske elever i 3. klasse havde placeret sig i bunden af en international læserangliste i 1994.

"Undersøgelsen peger på, at "Søren og Mette", det ældste system i undersøgelsen, viste sig at være det mest effektive. Elever, der anvender Søren og Mette-bøgerne i begynderundervisningen, kommer langt hurtigere i gang med at læse enkeltord end de øvrige elever, og at der er færre dårlige læsere blandt elever med Søren og Mette end blandt elever med andre systemer", står der i undersøgelsen, som hedder "Hvordan kommer børn bedst i gang med at læse?".

Læseforsker: Fælles Mål i læsning var ude af balance

Søren og Mette har sat sig spor

En direkte effekt af undersøgelsen er, at principperne fra Søren og Mette nu videreføres i de fleste af de nyeste undervisningsmaterialer, skriver forlaget i en pressemeddelelse.

Ny udgave af Søren og Mette på vej

I anledning af søskendeparrets 60 års fødselsdag udgiver Komma i øvrigt en reviderede og ajourførte udgaver af "Søren og Mette" med særligt henblik på supplerende læsetræning efter skoletid. I alt tre "Søren og Mette" læsebøger og tre opgavehæfter udkommer.

"Nye læsesystemer har taget over, men de er stadig bygget på Søren og Mettes læringsprincipper. De klassiske Søren og Mette bøger bliver stadig brugt i vid udstrækning i for eksempel specialundervisningen. Derfor vil dette nostalgiske læsesystem fungere perfekt som supplerende materiale til træning i hjemmet ved læsestart, læsetræning og læseløft", siger forlagsredaktør Merete Schäffer.

"Far har en bil"

"Søren og Mette" er blevet justeret løbende gennem de 60 år, oplyser forlaget. Eksempelvis side 25, der indtil 1971 lød sådan her:

"Far har en bil, en fin bil, en ny bil".

I den reviderede 1971-udgave er sætningen lavet om til:

"Far og mor har en bil. Det er ikke en ny bil, men den er god".

Fagbladet Folkeskolen anmeldte "Søren og Mett" i 1954. Læs anmeldelsen her:

Anmeldelse: Søren og Mette - 1954