Blog
1   966

Molekylær gastronomi og naturfagsundervisning

Abonner på nyt om Søren Peter Dalby Andersen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Skulle det være et spejlæg med en blomme af appelsinjuice eller en kyllingfilet tilberedt via sous-vide? Folkeskoleelever fra 5. til 9. klasse blev i Fredericia udfordret til at lave mad set med en kemikers briller.

Sammen med 39 naturfagsinteresserede skoleelever fra folkeskoler i Fredericia prøvede jeg d. 24. april kræfter med molekylær gastronomi. Molekylær gastronomi er, når man bruger den viden, man har fra naturvidenskaben til at lave mad med. Den verdenskendte restaurant NOMA er en blandt mange, der er virkelig gode til at bruge kemien til at lave mad med.

Pædagogisk konsulent i Fredericia Kommune Stig Møberg udtaler sig: Hvis vi skal fastholde elevernes naturfaglige interesse, er det vigtigt, at eleverne oplever naturvidenskab som andet end tør teori. Jeg oplever ofte, at vores folkeskoleelever ikke kan se en kobling mellem fysik/kemilokalet og den virkelige verden. Dagens arrangement kan måske ligne hjemkundskab, men det er faktisk naturvidenskab i praksis og målet er, at den kemiske måde at lave mad på skal vække de unges interesse for naturvidenskab.

I løbet af dagen anvendte eleverne viden omkring enzymer til at lave en frisk ost samt viden om gær til at bage brød. Yderligere brugte vi ingredienser fra produktserien Texturas, som er udviklet på den verdenskendte, men nu lukkede restaurant El Bulli. Disse produkter blev anvendt til at ændre på råvarernes egenskaber. F.eks kan texturas få fløde til at ”størkne” ved ca.15 grader. Det medførte, at vi fik en snak om temperaturskalaen og tilstandsformer.  Efterfølgende blev fløde brugt til at lave en dessert, der lignede et spejlæg (se vedhæftet billede).

I løbet af arrangementet udtalte en af eleverne til TV2 SYD, at hun har fået et nyt syn på fysik/kemi, og at hun ikke tidligere havde tænkt over, at man via madlavning kan lære meget om naturfag.

Artiklen fortsætter under banneret

Alt i alt havde jeg en fantastisk dag sammen med de 39 naturfagsinteresserede elever fra Fredericia.

Arrangementet blev dokumenteret af TV2 SYD – se link www.tvsyd.dk/artikel/239472          


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.605 andre er allerede tilmeldt

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
800 andre er allerede tilmeldt