»Lærere får mere respekt end filmfolk«

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»På Filippinerne har lærere meget høj status, så vi blev taget mere seriøst ved at præsentere os som lærere og ikke som filmfolk«, fortæller Gitte Hasseltoft Hansen, som sammen med en veninde i foråret vandt Danidas Verdensbilledlegat for et kortfilmsmanuskript om havsigøjnerne fra Filippinerne. Nu er filmen ­»Gyps­ies of the Sulu Sea« færdig ­og har med ni andre legatvindende film premiere 31. oktober.

Hvorfor havsigøjnere?

»Jeg gik på seminariet, da vi skrev manuskriptet. Under et praktikophold på Filippinerne hørte jeg om havsigøjnerne, og det lød helt eventyragtigt, at de boede på havet og fiskede efter perler.

Det var et sats at skrive om en nomade, der ikke findes meget materiale om. Men filmen er blevet, nøjagtig som vi skrev manuskriptet, selvom meget skyldes tilfældigheder og held«.

Brugte du din uddannelse i processen?

»Som dansklærer har man evnen til at fortælle en historie, og det brugte jeg, da vi skrev manuskriptet. Filmene er til brug i undervisning, så der gavnede min uddannelse også«.

Vil du være filminstruktør eller lærer?

»Jeg har holdt oplæg for eleverne på Vivild Efterskole, og de var fantastisk optaget af, hvordan nomaden lever. Filmen lægger op til diskussion om 'det gode liv'. Havsigøjnerne lever et svært liv med farer som tyfoner og pirater. Alligevel vælger de at bo, som de gør. Det er en interessant modsætning til materialismen, som eleverne møder i dag. Jeg vil lave undervisningsfilm, der handler om andet, end hvad der sker ude i baghaven«.

Læs mere på 3world.dk og ­ghasseltoft.wordpress.com

lwn@dlf.org