Lærer til lærer

Fra bibliotek til moderne læringscenter

Skovbrynet skole vandt førstepladsen i nomineringen af Årets Skolebibliotek 2014 ved årsmødet i Kommunernes Skolebiblioteksforening, som blev afholdt i Horsens Statsfængsel 8. maj.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor en førsteplads?

Det blev ved prisoverrækkelsen fremhævet, at skolebiblioteket med et stort fysisk årshjul symboliserer, at vi er skolens hub. Det koordinerende, opsøgende arbejde er omdrejningspunkt for aktiviteterne. Fornyelse, udvikling, refleksion og dokumentation er i centrum. Det handler om læring og samarbejde.

https://drive.google.com/file/d/0B-je-ZBGEu_aYndCMkwzOTNLVlk/edit?usp=sharing

Synlighed og videndeling

Vi fokuserer på, at alt, hvad der kommer ind, skal ud. Al post, alle informationer, alt undervisningsmateriale, kulturtilbud osv. skal straks videre til de rette, intet skal samle støv og arkiveres. Derfor har vi udviklet tre blogs til videndeling. En blog henvendt til elever, en til lærere og en vedrørende skolens mediepatrulje. Vi gør en dyd ud af at være synlige, ikke blot i børnehøjde, men også i forhold til kolleger og skolens ledelse.

Variation og forundring

er udgangspunktet for de mange skiftende udstillinger, aktiviteter og konkurrencer, som rummet emmer af. Der er altid mange børn, som bruger rummet til fordybelse og samarbejde. Der er altid oplevelser i rummet, som sætter nye tanker i gang hos elever og personale. Her er full time voksne tilstede, som flittigt bruges. Det moderne læringsmiljø med møbler, der både appellerer til arbejde og fordybelse, men også til bevægelse og anderledes arbejdsstillinger, tiltrækker eleverne på skolen. Det er en elsket arbejdsplads.

Fra bibliotek til læringscenter

Bibliotek efterhånden blevet et misvisende ord. Vi er mere end en samling af bøger og andre fysiske materialer. Et læringscenter har læring i fokus, læring på flere niveauer. Læreprocesser og læringsresultater. Vi er en digital skole, og det betyder læring i, med og på medier. Et læringscenter skal ifølge den nye Skolebiblioteksbekendtgørelse, som er lige på trapperne, være den pædagogiske og didaktiske kerne i skolen. Opgaverne bliver ikke mindre med den nye bekendtgørelse - tværtimod tillægges læringscenteret flere opgaver, som vi som læringsvejledere glæder os til at implementere i den nye skolereform.

https://drive.google.com/file/d/0B-je-ZBGEu_ad3FYb0VLeEEtY0E/edit?usp=sharing

Hovedpræmien for Årets Skolebibliotek er en betalt tur for to klaser til et unikt besøg i Fængselsmuseet i Horsens.