Blog
1   860

Google Glasses WOW

Abonner på nyt om Den digitale skole i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Forestil dig, at din mobiltelefon konstant er tilgængelig i et begrænset del af dit synsfelt, og du kan betjene den med hovedets bevægelser og tale! Det føles som at være udstyret med en tredje arm og et ekstra øje.

Jeg havde i forrige uge fornøjelsen af at deltage i et visionsevent jyskebanktv om Google Glasses, som vi kan forvente tilgængelige om 1-1½ år. Hvad kan vi bruge til i skolestuen?

Rækken af muligheder er nok uanede, men i sin nuværende konstruktion kan jeg sen brillen anvendt i mange sammenhænge, og der kommer lige et par hastige bud.

  • Oversættelsesfunktion muliggør indscanning af tekst, som oversættes til valgt sprog. Man fokuserer på udvalgt tekstudsnit med brillen. Siger: ” Translate” og vupti.
  • Lærebøgerne forsynes med et virtuelt lag, som eksempelvis Layar og ved læsning af bøgerne kan læseren umiddelbart se videoklip, animationer og benytte interaktive repræsentationer i det virtuelle lag. Det bøgerne ikke kan vise, kan brillen gøre tilgængelig.
  • Eleverne kan gennem geocatching beskrive lokalmiløjet omkring skolen. Herefter kan interesserede færdes i området og blive løbende informeret om diverse informationer. Den traditionelle GPS er aflivet og Turen går til… er lige ved hornhinden, men ikke længere i handlen.
  • Øjebliksbilleder i form af fotos, video og lyd kan diskret optages i undervisningssituationen, men henblik på efterfølgende feedback og -forward. Men er det etisk ok?
  • Elevplaner og andre procesværktøjer er tilgængelige efter behov lige der, hvor behov opstår. Nye Fælles Mål At Your Fingertips
  • …..

Men vil Google Glasses så vende op og ned på det hele og ikke bare skabe unødig støj? Potentiale til nye muligheder er der bestemt, men forestil dig situationen, hvor fire personer taler sammen i en gruppe samtidig med at alle har en udvidet mobiltelefon tilgængelig i øverste højre hjørne af synsfeltet. Ikke nok med at det er et mærkeligt syn. Men det store spørgsmålet er om vi reelt formår, at lade teknologien med dens potentiale komme så tæt på os og samtidig kan bevare nærvær og dialog. Her sender jeg en betænkelig mine.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.870 andre er allerede tilmeldt