Debat

Skole-hjemsamarbejdet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I anledning af Vagn Madsens indlæg i Folkeskolen nummer 14/15: Illusionernes eventyrverden? Jeg skal blot konstatere, at Vagn Madsen ikke var blandt deltagerne på den omtalte konference!

Om John Villy Olsens artikel i Folkeskolen nummer 12:

Lige inden konferencen så jeg en artikel med overskriften 'Skole-hjemsamarbejdet - en misforstået dansk konstruktion?' Da jeg netop var ved at forberede mit indlæg om læseplaner, forældreindflydelse, skole-hjemsamarbejde med videre, hæftede jeg mig især ved overskriftens 'en misforstået dansk konstruktion'. Selve artiklen, skrevet af Jens Christian Jacobsen, læste jeg slet ikke ved den lejlighed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg har gennem mange år beskæftiget mig med internationalt samarbejde, herunder været vært for mange udenlandske delegationer på besøg i Danmark. Netop vores megen vægt på samarbejde mellem skole og hjem og mangeårige traditioner for forældreindflydelse i en række af skolens sammenhænge har vakt megen beundring blandt udlændinge.

Misforholdet mellem den omtalte artikeloverskrift og vores gode internationale ry valgte jeg således som min indledning til oplægget på konferencen. Jeg synes, det var vigtigt at understrege, at vi i Danmark har et godt fundament at drøfte et reelt skole-hjemsamarbejde ud fra, i det aktuelle tilfælde om læseplaner med videre.

Artiklen eller forfatteren til samme kom jeg overhovedet ikke ind på i mit indlæg på konferencen. Det var ikke mit ærinde, men det ønskede Folkeskolens journalist åbenbart at gøre det til.

Jeg mener fortsat, at folkeskolens skole-hjemsamarbejde er en stærk dansk tradition.

Steen Harbild

konsulent

Undervisningsministeriet