Antorini ved ikke, hvor mange kommuner der har et resursecenter i specialpædagogik, men henviser til to rapporter fra Danmarks Evalueringsinstitut.

Antorini kender ikke antallet af resursecentre i specialpædagogik

Undervisningsministeriet ved ikke, hvor mange kommuner der har oprettet et resursecenter i specialpædagogik, erkender Christine Antorini i et svar til børne- og undervisningsudvalget på Christiansborg. På et samråd i marts sagde hun ellers, at ministeriet følger de kommunale inklusionsprocesser tæt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Karen Ellemann (Venstre) og Merete Riisager (Liberal Alliance) havde indkaldt til samrådet, efter at flere sager i medierne havde vist massive problemer med inklusion i flere kommuner, ikke mindst i Vordingborg.

Antorini: Vi evaluerer omfanget af inklusionsproblemer til juni

I forlængelse af samråd bad børne- og undervisningsudvalget undervisningsminister Christine Antorini (S) om at oplyse, hvor mange kommer der har oprettet resursecentre i specialpædagogik.

Det tal kender Undervisningsministeriet ikke. I stedet henviser Christine Antorini til, at Danmarks Evalueringsinstitut, Eva, inden for de senere år har gennemført to undersøgelser, som kan belyse spørgsmålet.

70 procent af lærerne henter inspiration hos særlige resursepersoner

Den ene undersøgelser er fra november 2011 og handler om folkeskolens indsatser for øget inklusion. Her vurderer 98 procent af skolelederne, at særlige resursepersoner i høj grad eller i nogen grad styrker inklusionen af elever med særlige behov og skolens mulighed for at inkludere.

Rapport: Hver anden lærer mener, der inkluders for mange

Tilsvarende svarer 70 procent af lærerne, at de i høj grad eller nogen grad henter inspiration og sparing om inklusion af elever med særlige behov fra særlige resursepersoner.

"Undersøgelsen viser, at lærerne arbejder med tre typer resursepersoner, når det drejer sig om inklusion. Det gælder henholdsvis AKT-vejledere, læsevejledere og koordinatorer for specialundervisning", skriver Christine Antorini.

Hver anden skole med specialklasser bruger resursecentret

I maj 2013 fremlagde Eva rapporten "Specialklasser i folkeskolen. På vej mod mere inkluderende læringsmiljøer". Den belyser dels, hvordan skoler kan skabe fælles undervisning og andre fleksible læringsmuligheder for eleverne på tværs af almen- og specialklasser, dels vordan lærerne på skoler med specialklasser kan samarbejde om inklusionsopgaven

Ny rapport: Almindelige lærere skal også undervise i specialklasser

I alt indgår der svar fra 311 skoler med specialklasser eller specialklasserækker i spørgeskemaundersøgelsen.

"Kompetence- eller resursecentret bruges i høj grad eller i nogen grad på 52 procent dem", konstaterer Christine Antorini.

Specialklasselærere drager nytter af almenundervisningen

Når det kommer til graden af videndeling mellem specialklasselærere og skolens øvrige lærere viser et kig i rapporten, at 14 procent af skolelederne vurderer, at specialklasselærernes kompetencer i høj grad anvendes af skolens øvrige lærere, mens 52 procent svarer i nogen grad.

Det ser endnu bedre ud den anden vej rundt. 29 procent af skolelederne siger, at specialklasselærerne i høj grad inddrager viden og inspiration fra almenundervisningen i specialklasserne, mens 53 procent svarer i nogen grad.

"Svarerne giver et indtryk af, at videndeling finder sted på en stor del af skolerne, men altså kun i nogen grad, så der er mulighed for at styrke udvekslingen af viden på tværs", konkluderer Eva i rapporten.

Se Christine Antorinis svar via linket til højre.

Læs mere

Christine Antorinis svar

Powered by Labrador CMS