Blog
0   1087

Fagets indhold

Abonner på nyt om Biologi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Når man har været lærer i mange år, har man også oplevet mange ændringer i synet på fagenes indhold. Dette ses ved forskellige tiders formuleringer af mål for faget, placering i skemaet og prioritering ved den afsluttende evaluering. Nu ser vi med den nye folkeskolereform endnu en gang en stor ændring i fagsynet. Her ser jeg det selvfølgelig med en biologilærers øjne.

Da jeg startede som lærer i slutningen af 70’erne, var det den brede opfattelse, at det faglige indhold af faget egentlig var underordnet. Det vigtige var at vi lærte eleverne hvor og hvordan de skulle finde viden, når de havde brug for den og hvordan de kunne anvende den viden. Det afspejlede sig tydeligt i den tids faghæfter hvor formuleringer som ”man kan for eksempel….” var udbredte. Der måtte endelig ikke være et fagligt indhold, som læreren skulle føle jeg bundet af og forpligtet til. Biologifaget havde en meget lav status. Begrebet ”naturfag” blev kun sjældent brugt, og kun i forbindelse med fysik/kemi, der levede sit eget liv som et meget vigtigt fag med pensum med mange forsøg, som eleverne skulle være fortrolige med, mange lektioner, en afsluttende prøve og altid med en faguddannet lærer. Biologi udgjorde sammen med geografi og historie orienteringsfagene. Der var kun selvstændige biologitimer på 6. og 7. klassetrin og selvsagt ingen afsluttende prøve. Undervisningen kunne varetages af enhver lærer, som stod og manglede timer for at få sit skema til at gå op.

Op igennem 90’erne og især 00’erne ser vi en markant ændring hen imod en vægtning af fagenes særlige faglighed. De nye faghæfter rummer klare mål for hvad undervisningen skal indeholde. Biologi får sin rette plads som et naturfag og på et tidspunkt så det endda ud til, at vi skulle have en fælles naturfaglig prøve efter 9. klasse (!). Træerne voksede dog ikke ind i himlen, og biologi måtte nøjes med en ret intetsigende multiple choise prøve. Det var dog bedre en ingenting og vi ser, at fagene generelt – og herunder biologi – blev mere ligestillede m.h.t. hvor vigtige de bliver anset for at være. Vi ser også en bevægelse i retning af at det er lærere med linjefag eller lignende kompetencer, der varetager undervisningen.

Nu står vi så på tærsklen til en nyt fagsyn i forbindelse med folkeskolereformen. Der er formuleret nye mål for faget, og det er interessant! De tidligere faghæfters mål var undervisningsmål. Dvs. det indhold, der var formuleret, var det indhold, som læreren skulle lægge i undervisningen. Målene kunne opfyldes ved udfyldelse af en tjekliste. Specielt var det interessant, at arbejdsmåder og tankegange havde sit eget afsnit af målhæftet – altså løsrevet fra det egentlige indhold. De nye fagmål er formuleret som læringsmål. Fokus er altså flyttet fra læreren til eleven. Arbejdsmåder og tankegange er blevet ophøjet til det bærende princip, idet læringsmålene sigter imod at eleverne skal erhverve sig specifikke kompetencer. Der tales om undersøgelses, modellerings, perspektiverings og kommunikations (formidlings) kompetencer. Det rigtigt spændende bliver hvilke muligheder vi som lærere får, for at evaluere om eleverne har opnået kompetencerne. Umiddelbart kan jeg ikke se, at en multiple choise test er anvendelig, så vi må forvente, at den tværfaglige naturfagsprøve for alvor kommer i spil igen – eller hvad med et naturfagligt projektforløb? Der er allerede mange forsøg i gang med fremtidens evaluerings former, men hvordan det endelig bliver, er særdeles spændende.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.378 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen