Debat

Det, der skal tages højde for

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg går ud fra, at Overenskomst 99 er nedstemt, og at vores formand skal i reelle forhandlinger, derfor denne opsummering på forhold, der skal tages højde for i vores overenskomst.

- I den afsluttede overenskomstperiode har kommunerne fortolket ordet skoleudvikling, så vi har været tvunget til at høre på personer, der i en omegnskommune i København stod og rakkede ned på lærerne i en anden omegnskommune.

Vi vil ikke være med til at udvikle skoler ud fra fordomme om lærerprofessionen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- I den afsluttede overenskomstperiode har vi mødt skoleudviklere, der intet kunne, intet vidste, men havde nogle negative erfaringer fra en folkeskole i 1960'erne.

Vi vil ikke være med til at udvikle skoler ud fra forældet viden om folkeskolen.

- I den afsluttede overenskomstperiode har kommunerne hyret konsulenter for retarderede som foredragsholder for dygtige lærere med dygtige elever. Konsulenten begrundede sine aktiviteter i citater af en halv snes døde mænd, og konsulenten var helt selvlysende i egen selvforståelse af egne gode gerninger.

Vi vil ikke tage model efter autoritær beundring for mænd. Vi vil respekteres, fordi vi tager udgangspunkt i store grupper af levende elever med de vilkår, som forældre og samfund nu engang har budt de konkrete elever.

- I den afsluttede overenskomstperiode har vi måttet høre på okkultister, der påstod, at vi skulle føle ejerskab til deres ord.

Vi vil hverken eje eller have indholdsløs snak. Vi er særdeles dygtige til at gå i dialog med kolleger, elever og forældre. Vi ejer vores egen dygtighed, og vi vil respekteres for de menneskelige værdier, vi selv har opbygget.

I den afsluttede overenskomstperiode har vi været vidne til, at kommunerne har brugt masser af penge på pædagogikkens anakronistiske relikter - aldeles uden nogen professionel troværdighed.

I den kommende overenskomstperiode vil vi have pengene op i lyset til belønning af professionelle, veluddannede folkeskolelærere, der både har evnen og viljen til at oplyse folkets børn.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte