Blog
0   762

Liv i tyskundervisningen med it og medier

Abonner på nyt om Tysk og fransk i skolen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

It og medier giver mere liv i undervisningen og masser af muligheder, når eleverne lærer tysk. De bruger sproget og er kreative, selv når det "bare" gælder om at præsentere sit værelse.

It og medier hører med i sprogundervisningen. De kan ikke erstatte det, vi ellers gør som fremmedsprogslærere. Men de kan berige især den mundtlige sprogundervisning. Meget! Fordi eleverne bliver mere fokuserede på processen: de lytter fx flere gange til noget, de har indtalt og gentager gerne en indspilning. Men også fordi det giver mulighed for at udvide klasseværelset, træne udtale, og eleverne er kritiske over for det, de laver. For blot at nævne nogle argumenter.

 

Vi har i tyskundervisningen i mine to 8. klasser på Hvinningdalskolen i Silkeborg arbejdet med tv-serien Extr@ auf Deutsch. Den handler om amerikaneren Sam, der flytter ind hos nogle unge i Berlin. Selvom plottet er fjollet, og skuespillerne overdriver, så er den gået ”rent ind” hos mine elever. Vi har brugt den som udgangspunkt for samtale. Eleverne forstår det meste, selvom der kun er tysk tale og undertekster. Sam er helt håbløs til tysk, og det giver eleverne en følelse af at være bedre, have succes med sproget. Der er masser af intertekstualitet, når personerne gør sig forståelig vha. mimik, gentagelser, omskrivninger og gambits, dvs. små typiske udbrud som ”Na klar”, ”Ach so” eller ”O je”. Eleverne kan sagtens følge med, fordi handlingen er meget (over)tydelig. Det, de ikke har fanget, kommer til sidst som opsummering på engelsk, når Sam taler med sin mor. Serien er rigtig god til at lære tysk (og den findes også til fransk)!

 

Artiklen fortsætter under banneret

Kommunikation i begynderundervisningen handler for mig om, at eleverne får talt sammen, gætter og afprøver hypoteser, agerer med hinanden og tør begå sig på fremmedsproget. Og nogle gange handler det ”bare” om træning af ordforråd.

Her er Duolingo et souverænt sprogindlæringsprogram, der findes både til iPad, smartphones og computer. Eleverne har blot brug for en e-mail eller facebook-account for gratis at kunne oprette sig – og så går det løs med at lære tysk (eller fransk)! Og det går virkelig løs, fordi det allerede fra starten af gælder om ikke at miste et af sine 4 liv. For er man død, skal man lave lektionen om igen.

Plusser:

  • masser af motivation, pga. den spil-agtige struktur og konkurrence-element
  • virkelig effektiv ordindlæring, da man både hører, taler, læser og skriver ord
  • nogle elever fortsætter derhjemme! Jeg har afprøvet programmet i 6., 7. og 8. klasse og har kunnet mærke en markant stigning i ordforråd efterfølgende. Fx havde en 6. klasse ikke haft ordene ”Junge” og ”Mädchen”, men jeg opdagede, at mange havde lært dem pga. Duolingo.
  • der er ikke meget teknisk bøvl! Eleverne skal bare i starten vælge et username, som programmet foreslår ellers vil den ikke altid.

 

Mobil, tablet og computer bruges flittigt i tyskundervisningen. Victor skal præsentere sit værelse og har hængt et billede af det ind på den ”væg”, han har på gratisprogrammet padlet.com. Han og en anden præsenterer for hinanden vha. iPad. Der er ingen manuskript, for de har ”klistret” små sedler på væggen: ”In der Mitte ist die kleine Lampe…”.  Victor har også brugt tillægsordene rigtigt, selvom han kun går i 6. klasse. Han vil gerne gøre det godt og har fået hjælp til det. Til slut er han én af dem, der præsenterer sin flotte væg for hele klassen. 

Line fra 8. klasse øver sig på sin mundtlige aflevering og bruger computeren til at indtale på en mail i Skolekom. Denne mail sender hun direkte til mig. 2 gange i løbet af skoleåret indtaler hun og resten af klassen en bog- eller filmanmeldelse på soundcloud.com. De sidder derhjemme eller for sig selv på skolen. Det er trygt, og også de stille elever får mod til at sige noget. Jeg har oprettet en gruppe og kan skrive kommentarer til hver enkelt. Så hver elev får direkte feedback fra mig.  

Der kommer mere liv i tyskundervisningen, når vi bruger it og medier. Eleverne arbejder aktivt, kreativt og motiveret i faglig kontekst.

 

Af Nana Michelsen,

tysklærer og redaktør for Emus tysksider i grundskolen http://www.emu.dk/omraade/gsk/fag/tysk

 

Nyttige links:

Extr@ auf Deutsch

Find Duolingo på nettet eller som app til din smartphone eller tablet

Padlet.com: http://da.padlet.com/

Soundcloudhttps://soundcloud.com/stream -findes også som app

Skolekom: du skal have installeret First Class på din computer for at kunne lave en mail med lyd. Gå ind i din mailbox – klik ”ny meddelelse” – klik under ”rediger” i menuen for oven og vælg ”indsæt” fra rullemenuen – vælg ”indsæt tale”


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
947 andre er allerede tilmeldt