Hjernen forstår ikke altid, hvad ørerne siger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange lærere har elever, som ikke forstår, hvad de siger. Det kan skyldes, at børnene har handicappet Auditory Processing Disorder, APD, der populært sagt betyder, at ørerne hører fint, men at hjernen ikke kan opfatte, hvad der bliver sagt.

»Børn med APD forstår ofte ikke beskeder i flere led, og de har også svært ved at forstå informationer i baggrundsstøj. Men de stikker ikke nødvendigvis ud, fordi de har lært at se, hvad kammeraterne gør, og kopierer dem«, siger talehørelærer Bente Reimann Jensen fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Roskilde.

Børnene klarer sig ofte fagligt dårligt i skolen, og også deres sociale liv bliver tit påvirket. Men fordi lærere ikke kender til diagnosen, fejlfortolker de børnene, som kan være meget urolige.

Børnene kan få hjælp, hvis de bliver opdaget. Man kan optimere lyttemiljøet i klassen gennem støjdæmpning og forstærke lydene fra læreren med såkaldt FM-udstyr.

Det er kun to år siden, at Sundhedsstyrelsen anerkendte APD som diagnose, men fænomenet kendes også i andre vestlige lande. Langt de fleste børn med APD er drenge.

Læs mere på www.apd.dk

Henrik Stanek