Debat

Repetition og »teaching to the test«

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Teaching to the test« er et begreb, der er kommet til Danmark i forbindelse med de nationale test.

I Folkeskolen nummer 5 stiller Svend Kreiner og Lis Pøhler kritiske spørgsmål ved, at lærere forbereder deres elever på opgaver i de nationale test ved at træne disse opgavetyper, altså teaching to the test.

Træning underminerer nationale test

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Søger man på bibliotek.dk, er der ikke ret mange dansksprogede bøger, der omhandler begrebet teaching to the test. Den ældste, jeg kunne finde, er fra 2010. En søgning på internettet giver nogenlunde samme resultat. Den ældste forekomst af teaching to the test, jeg kunne finde på dansksprogede sider, er fra oktober 2008.

Har man ikke undervist folkeskolens elever i prøver før 2008? Jo, det har man da, men det har heddet noget andet, for eksempel repetition. En søgning på bibliotek.dk på ordet repetition viser tekster helt tilbage fra 1923.

Det har sikkert været almindeligt, at lærere har repeteret pensum med deres elever før en prøve, så længe der har været holdt skole. Der har ikke været stillet kritiske spørgsmål til brug af repetition i undervisningen eller rejst synderlig kritik af denne almindelige undervisningspraksis. For eksempel har tidligere opgaver fra folkeskolens afgangsprøver været en værdsat og værdifuld del af undervisningen i 9. klasse.

Men nu stiller udviklerne bag de nationale test sig kritisk op og sætter spørgsmålstegn ved den prøveforberedende undervisning i forbindelse med de nationale test. De miskrediterer almindelig undervisningspraksis.

Mit svar må være, at det ikke er lærernes undervisning, der skal kritiseres. Problemet er, at opgaverne i de nationale test er af så dårlig pædagogisk kvalitet, at de ikke er egnede som kvalificerende undervisningsmateriale.

Powered by Labrador CMS