»Vi arbejder rigtig meget med at skabe en rød tråd i studiet, som går ud på sammen med undervisere og ledere at forsøge at skabe en fælles professionsforståelse«, siger formanden for Lærerstuderendes Landskreds, Bob Bohlbro.

Lærerstuderendes formand: »Vi har også selv et ansvar«


Bob Bohlbro opfordrer studerende til også at vende blikket indad, når kritikken buldrer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Studerende: Læreruddannelsen er for dårlig

De tre lærerstuderende, der rejser alvorlig kritik, står ikke alene med deres frustrationer over læreruddannelsen.

»Meget af det kan vi godt nikke genkendende til«, siger formand for Lærerstuderendes Landskreds, Bob Bohlbro, og erklærer sig enig i kravet om mere og anderledes feedback på opgaver og fremlæggelser.

»Vi skal have en vejledning på det, vi laver, som er konstruktiv. Det med bare at få en karakter, det hjælper ikke noget«, siger han.

Der ligger et fælles ansvar i at gøre uddannelsen god, mener Bob Bohlbro.

»Som studerende skal vi være aktivt deltagende, så der ligger i høj grad også et ansvar på os selv. Alle skal være sammen om at skabe en kultur, hvor man sætter fælles professionsmål, som vi alle går efter. Det skal alle led være med i«.

Derfor skal de studerende selv være med til at løse intern gruppefnidder.

»Når vi kommer ud i lærerlivet, vil vi også løbe på den udfordring, at der er kolleger, der er svære at samarbejde med. Men man skal selvfølgelig heller ikke føle sig hæmmet af dem, man er i gruppe med«, siger Bob Bohlbro.