"Demonstrationerne under lockouten var ikke forgæves. Jeg synes, vi fik vist, at fagfolk burde høres", mener lærer på Kildevældsskolen, Jeppe Krogh.

”Vi ser fremad på Kildevældsskolen”

Et år efter lockouten er lærerne på Kildevældsskolen på Østerbro på mange måder parat til at få det bedste ud af den helt nye arbejdsdag, som vil gælde fra august. Det siger lærer og TR på skolen Jeppe Krogh.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frustrationer og usikkerhed har som i alle andre lærerkredse også fyldt meget på Kildevældsskolen både under og efter lockouten. Men et godt forhold til ledelsen, der har svaret på lærernes spørgsmål om arbejdstidsloven samt en generel holdning blandt de fleste af skolens lærere om at være konstruktiv omkring fremtiden, giver Jeppe Krogh troen på, at "det hele nok skal gå".

Kildevældsskolens lærere tænder en ild

Folkeskolen.dk har snakket med ham om sidste års lockout, hvad der er sket siden på skolen, og om hvad han forventer, der vil ske fremadrettet. 

Hvordan var det at starte igen efter lockouten?

"Det var et mærkeligt vakuum at komme tilbage på skolen, men vi var heldige at have et rigtig fint forhold til tjenestemændene på skolen. Og vi andre havde det også rigtig fint sammen, mens det hele stod på".

Fik lærerne noget ud af lockouten?

"Demonstrationerne under lockouten var ikke forgæves. Jeg synes, vi fik vist, at fagfolk burde høres, når store ændringer skal laves. Jeg tror ikke, at vi lærere er imod nye måder at arbejde på. Vi vil bare som et minimum med på råd", siger han.

Da KL og regeringen sidste år tvang en lov om lærernes arbejdstid igennem, efterlod det en række ubesvarede spørgsmål. Det hele foregik på en måde, som avlede usikkerhed, siger Jeppe Krogh.

Lærerne tabte lockout-sag om opgørelse af arbejdstid

"Det kunne have været rart med en mere jordnær version af lov 409, så vi kunne se lidt nemmere på, hvordan virkeligheden kommer til at blive. Der har været rigtig mange tvivlsspørgsmål om, hvordan loven skulle tolkes, og det har dannet et røgslør over, hvordan det skulle blive. Så det havde været bedre med en klar udmelding fra forvaltningen, KL og regeringen, om hvordan det rent praktisk ville blive".

Skoleledelsen har givet lærerne svar

Overordnet set er forholdet mellem lærere og ledere godt på Kildevældsskolen, mener Jeppe Krogh. Blandt andet er lærerne blevet mødt med forståelse for, at de har mange spørgsmål til, hvad lov 409 kommer til at betyde for dem fra august.

"Af den grund indsamlede ledelsen de mange spørgsmål i et dokument og udgav det med svar på spørgsmål særligt omkring loven om arbejdstiden. Det er min oplevelse, at dokumentet har gjort det nemmere for mange lærere at finde sig tilrette med den noget anderledes måde at arbejde på".

Du sagde sidste år til folkeskolen, at du var "skuffet over, at vi ikke er blevet hørt". Fylder den skuffelse stadig?

"Det er min oplevelse, at vi på Kildevældskolen ser positivt på fremtiden, selvom mange lærere ikke er glade for den måde, hvorpå vi bliver påtvunget en reform og en helt ny arbejdstid. Tiden vil vise, om de mange ændringer er en god eller dårlig idé. Jeg tænker, at vi lærere under alle omstændigheder har et ansvar for, at eleverne får så god en undervisning som muligt - også selvom forholdene ikke er optimale".