Interesse for naturfag smitter

For et par år siden besluttede Region Syddanmark at være science-region. Det har knækket den nedadgående kurve på antal af naturfagsstuderende på nogle områder. På Vinding Skole i Vejle sidestiller man nu naturfagsstrategien med it-strategien, og det virker, fortæller en lærer på Big Bang-konference.

Publiceret

Big Bang Konference

Holdes for 2. gang. Big Bangarrangeres af NTS-Centeret, Sciencetalenter, Økolariet, DanishScience Factory, Friluftsrådet, Københavns Universitet, Center forUndervisningsmidler, Naturvidenskabernes Hus og Universe.

Over 750 deltagere er tilmeldt til de mange workshops, foredragog messe i Vingsted Centret i Vejle.

Følg konferencen på facebook.com/bigbangkonferencen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man målrettet sætter ind med øget interesse på naturfagsområdet, så smitter det, fortalte naturfagskoordinator på Vinding Skole Ida Buch Sørensen i en workshop på Big Bang- konferencen, der finder sted på Vingsted Centret ved Vejle torsdag og fredag i denne uge,

"Vi har arbejdet med fokus på naturfag i et år. Ind til videre har vi fokuseret på os selv på skolen, hvor vi har lavet venskabsarrangementer på tværs af klassetrin, vi har en årlig science-uge og har haft elever ude på gågaden for at lave stand-up-fysik efter et besøg på Økolariet. Jeg er blevet naturfagskoordinator på skolen, og jeg holder fast i, at naturfagsstrategien har samme betydning som it-strategien, og vi oplever, at det smitter det her", sagde Ida Buch Sørensen.

Alle naturfagslærere har fået fem en halv time til at holde møder med hinanden, og det har givet et samarbejde i faggrupperne, hvor der ikke tidligere var tradition for at mødes.

"Vi ved nu, hvad der sker i de andre afdelinger på skolen, vi er med i flere projekter og det betyder, at vi taler naturfag på skolen lærerne imellem og eleverne imellem".

Hun fortalte, at ti elever i tre grupper i 9. klasse har besluttet at lave projektopgave i naturfag.

Stor mangel på science-uddannede

Samme tankegang ligger bag Region Syddanmarks beslutning om at være science region. Der er også tale om en langsigtet plan - og en meget nødvendig plan. Fordi der er tale om en udkantsregion, hvor alt for få indbyggere tager en uddannelse.

Odense har mange tilflyttere, der tager en uddannelse, men de flytter igen, når de er færdiguddannede. Og i Esbjerg kommer man allerede næste år til at mangle mange medarbejdere i offshore-branchen. HTX-uddannelserne ligger lavt i Region Syddanmark og på gymnasierne har sciencestudieretningerne haft faldende interesse, fortalte udviklingskonsulent Christian Brincker Nordbek fra Region Syddanmark.

Virksomhederne efterspørger specialiseret arbejdskraft inden for natur, teknologi og sundhed. Og en ny undersøgelse viser, at der inden for en kort årrække kommer til at mangle 500 ingeniører bare i Sønderborgområdet.

Heiko Buch-Illing fra NTS-Centeret i Syddanmark fortalte på konferencen, hvordan regionsformanden havde sikret sig en formel accept og en underskrift fra alle 16 borgmestre i regionen, om at man ville udvikle en science-strategi for hver kommune. Det har blandt andet betydet, at hver kommune nu har en naturfagskoordinator og netværk, der sikrer samarbejde mellem naturfagsfolkene. Der er etableret science-klubber for folkeskoleelever i Esbjerg og naturfagskurser for lærere i Kolding.

Visionen i regionen er at tiltrække virksomheder, uddanne flere indenfor naturfagene og så at sikre en almen dannelse af borgerne på området.

"De nedadgående kurver er knækket når det gælder studerende på de korte tekniske videregående uddannelser især i Esbjerg og flere fra regionen er også begyndt at læse naturfag på universiteterne. Men sundhedspersonalet er stadig faldende i antal", sagde Christian Brincker Nordbek.

Han fortalte, at mange søgte til København, fordi de der kunne få studiejob, så nu prøver man målrettet at skabe studiejob i Region Syddanmark.

Bustransport af elever er stor udfordring

Et helt lavpraktisk problem, der udfordrer skolerne, er udgifterne til buskørsel. Heiko Buch-Illing fortalte, at indsatsen på naturfagsområdet i regionen har betydet, at både Varde og Middelfart Kommuner har etableret busordning for skoleklasser, når de skal ud til aktiviteter udenfor skolen.

Flere lærere i workshoppen kommenterede bus-udfordringerne. En spurgte regionen om økonomisk støtte og en anden fortalte, at det kostede 1500 kroner for to dages kørsel for 100 elever, da de skulle ud og besøge erhvervsvirksomheder og uddannelser. Penge, skolen ikke havde let ved at finde.

"Det er et kæmpeproblem på skolerne", lød det fra flere.

I Vejle er der 60 kilometerfra den ene ende af kommunen til den anden, og det giver store udfordringer, fortalte konsulent i kommunen Erik Grønfeldt.

"Vi har tre naturskoler, men vi har svært ved at få dem brugt nok. Nu kommer naturvejlederne fra naturskolerne også ud på skolerne og bruger skolens nærområde som afsæt for undervisningen, og det har hjulpet noget på problemet", sagde Erik Grønfeldt.

Powered by Labrador CMS