Inklusion
1   746

DLF: fem forslag til bedre inklusion

Lærerformand Anders Bondo Christensen har henvendt sig til undervisningsministeren og KL’s formand med fem forslag, der skal sikre bedre inklusion. Forslagene handler om aftalt strategi for resurser, konkrete handleplaner og inklusionsvejledere.

De fem forslag

1)      Kommunerne skal i samarbejde med ledere og lærere aftale en strategi for inklusionen og en plan for, hvordan de resurser, som er sparet i specialundervisningen anvendes i normalundervisningen til bedre inklusion.

2)      Der aftales en national plan for efteruddannelse af lærerne, så de er rustet til at inkludere elever med særlige behov i den daglige undervisning.

3)      De enkelte kommuner sikrer, at der er fagligt kvalificeret personale på alle skoler i form af for eksempel "inklusionsvejledere", som kan understøtte lærernes undervisning af inkluderede elever, og brugen af to-lærer-ordninger øges markant.

4)      Sammenkædning af klassekvotient og inklusion, så klasser, der rummer elever med særlige behov, får lavere klassekvotient.

5)      Der skal udarbejdes en konkret handleplan, når eleverne inkluderes. En plan som også har forældrenes opbakning.

 

 

Artiklen fortsætter under banneret

"Min henvendelse til ministeren og til KL skal forstås som en opfordring til samarbejde fra Danmarks Lærerforening. Tanken om en rummelig folkeskole, der inkluderer flere, er grundlæggende rigtig. Men det skal være til gavn for eleverne. Derfor skal vi nu i fællesskab tage fat på de konkrete problemer, skolerne slås med til daglig i forbindelse med inklusionen", siger Anders Bondo Christensen i en pressemeddelelse.

Store inklusionsudfordringer

"Regeringen og KL har en målsætning om, at 96 procent af alle elever skal rummes i den almindelige undervisning. Det mål er næsten opfyldt, idet folkeskolen i dag rummer 95,6 procent af eleverne. Men hvad der kan se ud som en succes set med snævre økonomiske briller, kan meget vel opleves som en fiasko af elever, lærere og forældre, der står med problemerne i hverdagen", siger han.

Lærerformanden understreger, at formålet med at inkludere flere elever, som tidligere modtog specialundervisning, skal være at det gavner elevernes udbytte af undervisningen.

"Men meldinger fra store dele af landet giver lige nu det modsatte billede. Der er store udfordringer ikke bare for de elever, som før modtog specialundervisning, men også for resten af eleverne. Det er nødvendigt, at de rigide økonomiske målsætninger erstattes af klare politiske målsætninger for elevernes udbytte af undervisningen. Ellers er der risiko for, at man på længere sigt underminerer forældrenes opbakning til folkeskolen", siger Anders Bondo Christensen.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.563 andre er allerede tilmeldt