Debat

Undervisningsmaterialer i skolejubilæumsåret

På Læringsfestivalen og Skolemessen præsenterer Skole i 200 år en række nye undervisningstilbud til grundskolerne. Nogen kommer direkte fra trykkeriet, andre er stadig i støbeskeen, men frem i lyset, det skal de!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Læringsfestivalen d. 25.-26. marts og Skolemessen d. 9.-10. april præsenterer Skole i 200 år en række undervisningstilbud, som er udviklet specielt til jubilæumslejligheden. Der udvikles et stort inspirationsmateriale til en hel temauge eller en temadag om skole og undervisning igennem 200 år. Derudover udgiver vi en serie af små fagbøger for børn om den nyeste skolehistoriske forskning, materialekasser for mellemtrinnet og en interaktiv tidslinje på DR Skole. Med de meget forskellige undervisningsmaterialer forsøger vi at gøre skolehistorien anskuelig og konkret. Og vi prøver at gøre det let tilgængeligt for lærerne og skolerne at være med i jubilæet. De er trods alt vores vigtigste målgruppe. Og vi, det er mig og mine kolleger på sekretariatet for skole i 200 år.

UGE200 – vrøvl – Uge41

Først og fremmest vil jeg nævne temaugen, UGE200. Vi håber at rigtig mange skoler har lyst til at være med i uge 41, som støder op til efterårsferien. Vi har valgt denne uge fordi mange skoler i forvejen afholder en temauge, som afsluttes med Skolernes Motionsdag. Derfor har vi også indgået et samarbejde med Dansk Skoleidræt, således at Motionsdagen også kan blive en del af en temauge om skoleliv i 200 år. Inspirationsmaterialet bliver udviklet i et samarbejde med en pædagogisk konsulent, Tina Krogh, og en baggrundsgruppe bestående bl.a. af Danmarks Lærerforening, Danske Skoleelever og Skolelederforeningen. Desuden er der nedsat et nationalt lærerpanel, som skal kvalitetssikre materialet. På den måde sikrer vi en høj relevans for skolens faglige arbejde. Hele materialet vil fra august måned kunne tilgås fra www.skole200.dk/uge200. Igennem et digitalt planlægningsværktøj kan lærerene sammensætte en dag eller en hel uge, som det passer dem. Inspirationsmaterialet til UGE200 kan selvfølgelig bruges på et hvilket som helst tidspunkt, men lige præcis i uge 41 vil der være en masse ekstra aktiviteter og skoletilbud i hele landet, som kan passes ind i UGE200-skemaet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vild med Viden – skolehistorie for børn

Et andet projekt, som knap nok er kommet ud af trykken endnu, er en serie på otte små illustrerede fagbøger i serien Vild med Viden om den nyeste skolehistoriske forskning – for børn. Bøgerne er skrevet af historikere i et let forståeligt sprog. De er målrettet de 6-12-årige børn, der gerne vil vide mere. De otte nye Vild med Viden bøger indeholder fortællinger om skolegangen på vores bedste- og oldeforældres tid, om skolevejen, arbejdet på landet og i byen, kristendommen som det vigtigste fag, om straf, hvis man ikke udførte sine pligter, om skolemadens udvikling og om de billeder der dannede grundlaget for børnenes forståelse af verden. Bøgerne bygger delvist på de fem bind om Dansk Skolehistorie, der udkommer i 2013-14. Det ses også på forfatterlisten hvor flere af forskerne fra Dansk Skolehistorie går igen. Hvis man ikke kan få nok af skolehistorie, så lanceres bind 3 af Dansk Skolehistorie d. 25. marts på vores Skole200 stand på Læringsfestivalen, så der er også noget at komme efter for dem, der gerne vil læse mere end otte små, men rigt illustrerede børnebøger om skolehistorier.

En kasse fuld af skolehistorie

Vi opfatter skolen som noget meget fysisk. Erindringerne kommer med skolebøgerne, lugten i omklædningsrummet, anskuelsestavlerne på væggene i biologilokalet og ekkoet på gangene. Derfor har skolegenstande en fremtrædende rolle i skolejubilæets visuelle stil. Både på plakaterne og ikke mindst på hjemmesiden. Og derfor har vi også udviklet en materialekasse i et samarbejde med Center for Undervisningsmidler i Esbjerg.  Kasserne skal indeholde alt fra gamle skoledragter, tavler, grifler, blæk, anskuelsestavler, skrivebøger, forslag til gamle frikvarterslege og meget andet. Hvert eneste Center for Undervisningsmidler i hele landet vil ligge inde med otte eksemplarer, som kan lånes ud til de lokale skoler. Der vil selvfølgelig også ligge en lærervejledning. Kassen præsenterer vi på begge messer, men den kan først lånes fra august måned. Booking foregår via det lokale Center for Undervisningsmidler.

Skolens, klassens eller elevens tidslinje

Det sidste projekt jeg vil nævne her er et projekt vi har lavet i samarbejde med DR Skole.  Igennem arkivklip og billeder kan eleverne gå på opdagelse i skolegården og klasseværelset og møde elever og lærere igennem tiden. Derudover kommer der en interaktiv tidslinje, hvor eleverne kan skabe deres egen historie med tekst, billeder, lyd- og videoklip. Vi præsenterer den ikke selv på messerne, men den er at finde hos DR Skole, der også har en stand på Læringsfestivalen og Skolemessen.

Man kan godt opfatte dette indlæg som en reklame for vores undervisningsmaterialer – og det er det måske også. Men samtidig vil jeg gerne understrege at vi er ambitiøse med vores tilbud til skolerne. Vi tager udgangspunkt i den nyeste skolehistoriske forskning, vil gerne gøre det let tilgængeligt for lærerne at bruge materialet og gøre det vedkommende, inddragende og sanseligt for eleverne. Så bær over med min reklame og få syn for sagen på Skole i 200 år standen.