PD-projekt Specialundervisning
0   2291

Lydbilledlæsning skaber gode rammer for læseudvikling

I den begyndende læseundervisning af elever med generelle indlæringsvanskeligheder er det vigtigt, at der fokuseres på det alfabetiske princip med udgangspunkt i den syntetiske lydmetode/lydbilledlæsning. Her lærer eleverne en sikker strategi til at knække koden og læse nye ord.

Det skriver Lone Albrectsen i sin pædagogiske diplomafhandling fra professionshøjskolen Via.

I projektet undersøger hun, om læsevejleder i samarbejde med kollegaer i indskolingen og på mellemtrinnet på en specialskole kan skabe rammer for læseudvikling med udgangspunkt i den sproglydsbaserede tilgang til læseundervisning hos elever med generelle indlæringsvanskeligheder.

Konklusionen er, at de fleste elever har udbytte af lydbilledlæsning som metode til at afkode ord. For de elever, der ikke profiterer så meget, kan årsagen bl.a. findes i den kognitive udvikling. Altså en faktor der ikke nødvendigvis har med læsning og metoden at gøre, men i stedet med de generelle indlæringsvanskeligheder.

God tilgang til at skabe rammer

Artiklen fortsætter under banneret

Lydbilledlæsning kan være en god tilgang til at skabe rammer for læseudvikling hos elever med generelle indlæringsvanskeligheder på en specialskole.

Undervisningens organisering på funktionshold med genkendelighed og struktur, materialer tilpasset det faglige niveau og anerkendende lærere, der er kvalificerede til at undervise, og som har viden om læsevanskeligheder, og hvad disse kan medføre, herunder bl.a. indlært hjælpeløshed og komorbiditet, må nødvendigvis bidrage til mulighederne for, at læseundervisningen lykkes.

Lydbilledlæsning i den reneste form kan være udfordrende at praktisere, grundet elevernes forskellige kognitive niveauer. Det er vigtigt, at undervisningen giver mening for eleverne under hensyntagen til deres handicap. Derfor må lærere i samarbejde med læsevejleder stille sig kritiske over for læsepraksis og fokusere på, hvad der virker og ikke virker for den enkelte elev.

For at læsevejleder og lærere kan opnå et godt samarbejde omkring implementering af en metode og omkring elevernes læseudvikling, skal læsevejlederens rolle legitimeres.

Skaber et fælles sprog

Der ligger en undersøgelse af et konkret læseprojekt på den specialskole, hvor Lone Albrectsen er lærer og læsevejleder, til grund for den pædagogiske diplomafhandling. Undersøgelsen viser, at der overvejende er enighed om, at eleverne har udbytte af lydbilledlæsning som metode til at afkode ord. Det ses som en styrke, at metoden har skabt et fælles sprog på skolen, hvilket kan ses som en pædagogisk opskrift. Lærerne er glade for undervisningsmaterialet og dets langsomme progression i forhold til læseprocessen.

Der arbejdes med lydbilledlæsning, elementer eller organiseringen af den i undervisningen. Alt sammen med blik for, hvad der giver mening i forhold til den enkelte elev. Det sker i et samarbejde med læsevejledere, og involverer i udgangspunktet alle elever med generelle indlæringsvanskeligheder i indskoling og på mellemtrinnet.

Det medvirker til, at lydbilledlæsning i den reneste form kan være svær at praktisere for samtlige elever, grundet deres forskellige kognitive niveauer. For nogle elever må andre tilgange til den begyndende læseundervisning i perioder tages i brug. Ligesom nogle elever kun når til sprogstimulering og førskoleaktiviteter i deres læseudvikling og ikke til den fonologiske afkodning.

Lone Albrectsens pædagogiske diplomafhandling "Den begyndende læseundervisning på specialskole" kan hentes til højre her for.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.252 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.187 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.193 andre er allerede tilmeldt