Debat

Sådan vil den pædagogiske professor skabe ro i klassen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Niels Egelund, professor, dr.pæd,  Artiklen står side 105 i bogen ”Verdens bedste folkeskole?” – redigeret af undervisningsminister Bertel Haarder, 2005

PLI – RESPEKT FOR HINANDEN – TAK!

12 sanktioner til at skabe ro i klassen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

”Ofte hører man, at lærerne ikke har nogle midler, de kan bruge i deres konsekvenspædagogik – skal vi kalde det ”straf”? Det passer ikke, der er masser:

1. Det blideste er et bestemt blik, der signalerer, at man så dette, og det er uden for det acceptables grænser

2. Det næste er skældud, men det støjer også, så vi springer i stedet til det næste

3. En samtale i frikvarteret under fire øjne, hvor en ordentlig overhaling kan være nyttig

4. Herefter kommer en opringning til hjemmet

5. Det næste bliver et brev til hjemmet

6. En tur til skolelederen kan også bruges. At stå op i et hjørne af skolelederens kontor i en tyve minutters tid og tænke lidt over tingene efter en ”kammeratlig samtale” har også en god effekt

7. At skulle hjælpe pedellen med at rydde op efter skoletid er også en god kur, hvis man har svinet eller undladt at rydde op efter sig

8. At skulle skrive sine opgaver i en klasse tre klassetrin under ens eget, er også et effektivt middel, især da de mindre elever ved, hvorfor den store er der – der er ikke meget status i den placering.

9. Bortvisning fra undervisningen på ubestemt tid – op til en uge – er også et middel, som kan anvendes for elever fra 3.klasse

10. Når daginstitutioner kan bede forældre hente deres syge børn, så kan skolen vel også beordre forældrene til at hente deres uvorne børn

11. At blive sat ind i parallelklasen, mens de andre er på lejrskole, er også en grim ting, der nok skal mane til eftertanke, også for dem, der bare hører om det

12. At skulle flyttes til en helt anden skole er faktisk rigtigt slemt, der er ikke ret mange, der bryder sig om at miste en stor del af sit netværk på en dag