Kærlighed og kønssygdomme

Moderne seksualundervisning bør handle både om følelser og om, hvordan man får fat i et kondom

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kvinder med store bryster på en krop med anoreksi-look. Mænd med svulmende overarme og tissemænd, der velsagtens passer dertil.

Reklamer, film og blade bombarderer unge med billeder af, hvordan perfekte kvinder og mænd er skabt. Om det så er vaskepulver, der skal sælges, spiller reklamen på det seksuelle. Det skal lærerne tænke ind i deres seksualundervisning, mener Bjarne Verbik, der har skrevet bogen 'Seksualundervisning for lærere og forældre'.

'Der er ikke længere diskussion om, hvorvidt eleverne skal lære om seksuallivet eller ej. Det skal de, og forældrene er taknemmelige for, at skolen påtager sig opgaven. Men seksualundervisningen er stadig en del af en kulturkamp, nemlig mellem det levende menneske og billederne fra film, blade og reklamer', siger Bjarne Verbik, der er lærer i dansk og samfundsfag i 10. klasse på Holsbjergskolen i Albertslund. I 1970'erne kunne unge spørge ham til råds om sex og kærlighed i det nu hedengangne radioprogram P4 i P1.

'Både lærere og forældre tror, at unge ved alt om sex i forvejen, men de har det meste af deres viden fra blade og film, som snarere vildleder end oplyser. Tag en tv-serie som Glamour. Her er kærligheden smertefri. Skuespillerne ser godt ud, og de har kun ét problem: Hvem skal være deres næste partner. Sådan er virkeligheden ikke', siger Bjarne Verbik.

'Vi kan ikke nøjes med at undervise eleverne i, hvordan de undgår at få børn og kønssygdomme. Vi er nødt til at hjælpe dem med at forstå, hvordan medierne påvirker deres opfattelse af det andet køn', siger Bjarne Verbik.

Følelserne skal med

Nutidens unge ved naturligvis godt, hvordan et menneske ser ud uden tøj på. Men ellers kender de ikke meget til hinandens anatomi.

'Hvis drenge kun oplever kvindekroppen gennem blade fra tankstationen, tror de, at piger skal have store bryster for at være værd at beskæftige sig med. Men når de siger 'sikke nogle nødder', kigger pigerne i klassen ned ad sig selv og ser, hvor fladbrystede de er. Derfor er vi nødt til at lære drengene, hvordan kvinden er skabt. De skal lære om menstruation og ægløsning og om, hvordan en graviditet udvikler sig. De skal også høre, hvordan kvinder ser på sig selv, og hvad de lægger mest mærke til hos drenge. Så opdager drengene måske, at det er helt andre ting, end de selv tror. Måske ser pigerne på øjnene frem for musklerne. Måske lægger de mere vægt på samværet end på udseendet', siger Bjarne Verbik.

Han støtter sig til de unges egen mening, når han argumenterer for, at lærerne skal gøre mere for at få følelserne med i seksualundervisningen.

'Hver gang en avis interviewer unge om deres holdninger til seksualundervisningen, så fortæller de, at vi underviser dem for meget i, hvordan de får fat i et kondom, så pigerne ikke bliver gravide. Og så klager de over, at vi skræmmer dem med aids og andre sygdomme. Det er selvfølgelig vigtigt, at de hører om disse forhold, men det må ikke fylde det hele, for så får eleverne ikke en bred indføring i sexlivet', siger Bjarne Verbik.

Han er godt klar over, at en lærer ikke kan undervise i følelser, for dem kan man ikke overføre fra et menneske til et andet. Men han kan undervise med følelse.

'De unge kan selvfølgelig spørge hinanden til råds, men det er vigtigt, at de også taler med nogle, der er ældre og har flere erfaringer med kærlighed end dem selv. Derfor skal læreren være opmærksom på, hvad der rører sig blandt de unge', siger Bjarne Verbik.

Undervis i erotik

Selv får Bjarne Verbik meget ud af at følge med i ungdomsblade, tv-programmet U.land og andre steder, hvor unge kommer til orde, når han skal pejle sig ind på, hvad de har brug for at vide noget om.

'Bladene er fyldt med læserbreve og digte om kærlighed, længsel og om at blive forladt. Det kan man bruge til at skabe et forum, hvor man kan tale med eleverne om følelser. På den måde lægger man sider af kærlighedslivet frem, så eleverne ikke tror noget, og så viser det sig, at det bliver en helt anden oplevelse, når de skal være sammen med en anden', siger Bjarne Verbik, der mener, at en snak om de glæder og sorger, der følger i kølvandet på kærlighed, hjælper eleverne til at opfatte sig selv som levende mennesker.

'Det burde faktisk ikke hedde seksualundervisning, men undervisning i erotik, for i erotikken spiller følelserne og intellektet sammen. Derfor virkede det så voldsomt, da aids dukkede op. Tænk sig, man kan dø af kærlighed', siger Bjarne Verbik, der savner diskussionen om, hvorvidt eleverne skal undervises i sex eller ej.

'Debatten gjorde os mere afklarede på, hvad der var vigtigt i sexlivet lige nu. Derfor stod seksualundervisningen stærkere for år tilbage', siger Bjarne Verbik.

Selv er han ikke i tvivl om kravene til læreren, når han skal undervise i sex og kærlighed. Et af de største krav er, at han spiller ud. Og så må han gerne skabe en varm, åben og humoristisk affære, for når eleverne griner, så åbner de sig. Læreren skal også være opmærksom på sit sprogbrug, for de ord, han bruger, siger meget om hans menneskesyn, mener Bjarne Verbik.

'En mand udtrykker hverken glæde, beundring eller respekt for kvinden, når han siger, at han skal have noget fisse. Derfor skal vi lære eleverne, at der findes mange ord for det samme. Når det gælder kvindens kønsorgan, kan vi tage ved lære af japanerne, som sammenligner det med en åkande. Det er et langt smukkere ord, der giver eleverne et stærkt modbillede til den holdning om forbrug af det seksuelle, som reklameverdenen serverer for unge', siger Bjarne Verbik.-Henrik Stanek er freelancejournalist

En lærer kan ikke undervise i følelser, for dem kan man ikke overføre fra et menneske til et andet