Inklusion
0   465

Antorini kaldes i samråd om ”brutal” inklusion

Undervisningsministeren bliver af flere partier bedt om at redegøre for status for arbejdet med inklusion. Blandt andet om hun vil sikre at pengene følger barnet, at udsatte børn ikke lider overlast, og at lærerne modtager vejledning og information.

Samrådets spørgsmål lyder: "Ministeren bedes redegøre for status for arbejdet med inklusion. Herunder ønskes særligt belyst: 1) Hvordan ministeren vil sikre, at udsatte børn ikke lider overlast? 2) Hvordan ministeren vil sikre, at inklusionen ikke ødelægger læringsudbyttet for flertallet af elever? 3) Hvordan ministeren vil sikre, at lærere, der arbejder med inklusion, har modtaget information og vejledning? 4) Hvordan ministeren vil sikre, at folkeskolereformen ikke virker kontraproduktiv i forhold til arbejdet med at inkludere børn fra specialområdet? 5) Hvordan ministeren vil sikre, at pengene følger barnet?"

Det er Liberal Alliances Merete Riisager, der står som spørger fra uddannelsesudvalget, men ifølge Berlingske er der flere partier bag indkaldelsen til samrådet. Her fortæller ordførere fra Venstre og Konservative, at de bakker op om et samråd om inklusion. Især fordi det er partiernes indtryk, at inklusionen foregår for hurtigt.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi ønsker en diskussion af, hvorvidt man kan lave en længere tidsramme for det her. Vi har også indtryk af, at ministeriet ikke har styr på inklusionen. Man har vedtaget en inklusionslov, og den har vi vedtaget centralt, men vi har ikke understøttet den godt nok", siger Merete Riisager til Berlingske.

Karen Ellemann fra Venstre erklærer sig enig i, at det er svært at implementere loven på den bedst mulige måde over en treårig periode.

Det var alle partier undtagen Enhedslisten, der vedtog inklusionsloven i foråret 2012.

"Vi kalder Antorini i samråd, fordi der er rigtig meget, der tyder på, at inklusionen er brutal, som den foregår i øjeblikket", siger Merete Riisager til Berlingske.

opdateret kl 16.08:

Karen Ellemann har også spurgt til inklusion i Vordingborg Kommune. Spørgsmålet lyder: Ministeren bedes på baggrund af rapporten "Status på arbejdet med inklusion i Vordingborg Kommune" give en generel status på opgaven med at inkludere elever med særlige behov i folkeskolens almindelige klasser, herunder om ressourcerne i
tilstrækkelig grad følger med de inkluderede elever, om lærerne og skolelederne er tilstrækkeligt uddannede og har de rette værktøjer til opgaven, samt om det er ministerens vurdering, at folkeskolen med lov nr. 379 af 28/4-12 er tilstrækkelig klædt på til at løfte inklusionsopgaven i dag.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.109 andre er allerede tilmeldt