Lærer til lærer

Sprogdag i 8. klasse – tableaux vivants – it i sprogundervisningen

På skolen brugte vi Photostory til en sprogdag for 8. klasserne hvor franskeleverne arbejdede på fransk (1. år), elever der er fritaget for tysk eller engelsk på engelsk eller dansk og resten på tysk (2. år). Selvom Photostory efterhånden er et gammelt program til billedfortællinger, kan jeg lide at bruge det fordi det er så enkelt at gå til teknisk set, og elevernes fokus kan derfor være på at lave gode billeder og deres sproglige præsentation.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På fransk, tysk, engelsk eller dansk skulle 8. klasserne altså lave tableaux vivants ud fra franske, tyske, engelske eller danske kunstbilleder.

Det kræver god fornemmelse for billedanalyse og -fortolkning, men er også en god mulighed for at bruge det valgte sprog og fantasien ved at finde sin egen historie bag et maleri eller kunstfoto.

Læringsmål: * genopfriske eller opnå kendskab til Photostory og dets muligheder,

* producere en tysk og fransk (eller engelsk/dansk)fortælle i et enkelt sprog såvel mundtligt som skriftligt,

* via billedanalyse skabe sin egen historie ud fra et valgt kunstbillede.

Man tager: lærernes og skolens kunstbilledsamling af plakater og postkort af tyske, franske, engelsk og danske kunstnere, elevernes mobiltelefoner, reserverer computere med mulighed for indtaling, har nøglen til kostumerummet, ordbøger og masser af indgydelse af mod når produktionen af sprog bliver en stor overvindelse.

Tid: 7 lektioner, heraf 1 til intro, 5 til arbejdet med sin billedfortælling, 1 til fremvisning af alle tableaux vivants.

Lærerressourcer: 1 fransklærer, 2 tysklærere, 1 lærer til elever der ikke har fransk eller tysk. De deltagende lærere er desuden også dansk- og engelsklærere samt it-vejleder.

Introduktionen

Først viste jeg som inspiration et fint eksempel på et tableau vivant ud fra ”Udslidt” fra en 3. klasse på Nøvling Skole via dette link: http://www.noevling-skole.dk/Infoweb/Indhold/S%C3%A5dan%20g%C3%B8r%20vi/L%C3%A6ring/Multimodale%20tekster.htmSå var alle med på hvad tableaux vivants går ud på, de skulle altså levendegøre et billede.

Dernæst opridsede jeg kravene til deres tableaux vivants og lavede en kort gennemgang af Photostorys muligheder.

Arbejdet

Eleverne blev nu sluppet løs med billeder, kameraer, sprog, kostumer og computere. Faglærerne var omkring dem med hjælp og støtte hvis udfordringerne var for store og for at sikre at der kom historier ud af arbejdet.

Kravene til eleverne:

I må arbejde i grupper på 2-3-4.

- Vælg et billede (lærerne har fundet forslag), lav en kort analyse, og fortolk jer frem til en god historie der leder frem til situationen på billedet.- Beskriv handlingen i grove træk på fransk, tysk, engelsk eller dansk.

- Find kostumer så tæt på motivet som muligt.

- Tag billeder af handlingen på passende steder.

- Lav historien i Photostory: Indtal replikker eller en beskrivelse til hvert billede på fransk. Lav tekster med titel og beskrivende kommentarer samt rulletekster. Rediger billederne mht. zoom, tidsinterval, overgange og effekter.

- Det valgte billede skal være slutscenen.- Evt. kan musik tilføjes.

- Husk at lave projektet til færdigt produkt. Gem på klasse-drevet eller på din egen computer.

- Vis jeres tableaux vivants i klassen. Jeres lærer og holdkammerater kommenterer hvad der er gået godt, har været en udfordring og hvad man skal huske til næste gang.

Undervejs oplevede vi heldigvis meget få tekniske problemer, så alle kunne få lagt tale på historien.

Fremlæggelsen

Rigtigt mange var blufærdige over at skulle vise hvad de kan sige på fremmedsprog, men de blomstrede op som fremlæggelserne skred frem med mange anerkendende kommentarer til deres løsninger af opgaven.

Der blev produceret sprog, og så har vi ikke været hårde med at slå ned på fejlene, for vi ønsker at eleverne fortsat tør at tale frit på deres fremmedsprog. Men det er klart at faglærerne kan gribe elevteksterne her og arbejde fremadrettet med det der skal forbedres.

Eleverne har sagt god for at vise et par eksempler som kan tjene som inspiration for andre.

L'anglais à Moulin Rouge, Henri de Toulouse-Lautrec:

http://www.skoletube.dk/video/490492/1ef9efca5270c8fdad14

Yvonne et Christine, Pierre-Auguste Renoir:

http://www.skoletube.dk/video/490419/ca5308b009a3837e6b3f

Der arme Mann: http://www.skoletube.dk/video/490419/ca5308b009a3837e6b3f