Debat

Konsulenter, implementering og nøgletal om lærernes selvværd

Hvor dumme er konsulenter fra McKinsey? For 20-25 år siden mislykkedes 75% af de projekter i USA's erhvervsliv, der ville reorganisere arbejdsstrømme. Den gang troede man, at opgaven udelukkende skulle udføres ud fra en ingeniørmæssig betragtning af forretningsprocesser. I dag ved man, at involvering af medarbejderne er nødvendig, når man vil hurtigt igennem implementeringens U-kurve. Jeg gætter derfor på, at konsulenterne fra McKinsey supplerer regeringens udbudsmateriale med de nødvendig ingredienser. Det kunne for eksempel være fokus på lærernes involvering, selvværd og lyst til læring.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ingeniørsiden er godt beskrevet

Når jeg læser udbudsmaterialet til konsulenterne, der skal hjælpe Undervisningsministeriets “implementeringsenhed” i gang, springer en række begreber i øjnene:

  • arbejdsstrømmene skal defineres og kortlægges
  • samlede leverancekæde
  • bedre resultater for eleverne
  • centrale nøgletal og måleindikatorer (KPI’er)
  • følge den løbende udvikling af implementeringsindsatsen og målopfyldelsen 
  • tidsafgrænsede succeskriterier for fremdrift

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Som gammel chef for “Strategi & Udvikling” synes jeg, det ser godt ud med hensyn til “ingeniørsiden”. Jeg har været med til at gennemføre radikale ændringer i arbejdsstrømme, den gang det hed BPR (Business process re-engineering) og senere da det hed Lean (procesændringer kombineret med løbende forbedringer ud fra erfaringer i Toyota).

Radikale ændringer kan godt lade sig gøre, når man involverer medarbejderne og giver dem luft og plads til at udvikle sig sammen med virksomheden.

Men jeg har ikke set noget i udbudsmaterialet, der direkte tager hensyn til, at lærerne skal igennem U-kurvens faser. U-kurven er beskrevet af Arthur M. Freedman - og alle forandringskonsulenter kender dens betydning. Du kan se U-kurvens faser i denne video:

http://www.youtube.com/watch?v=ugCq77gOCOo

Den bløde side mangler

Det er manglende respekt for medarbejdernes psykologi, der får stort anlagte reformer af arbejdsprocesser til at fejle. Den mislykkede udgave af en stor ændring er:

  1. Ledelsen informerer om ændringen
  2. Medarbejderne benægter, at ændringen er nødvendig
  3. Medarbejderne gør modstand mod ændringen
  4. Ledelsen sætter arbejdspresset op
  5. Det hele går i stå.

Skolelederne får det hårdt

Skolederne sidder midt imellem lærere, der skal igennem voldsomme forandringer - og kommunale forventninger om effektiv implementering og høj produktion.

En god styrmand ved, at man lægger et stort skib til kaj hurtigt - ved at gøre det langsomt. Men ved skoleledernes ledere, hvad det kræver at få alle folkeskolens lærere igennem U-kurven?

Jeg håber derfor, at McKinsey foreslår implementeringsenheden, at der oprettes KPI’er med lærernes involvering, selvværd og lyst til læring.

Powered by Labrador CMS