Debat

Transformativ læring for lærere

Jeg håber og beder til, at Undervisningsministeriets implementeringsenhed følger op på lærernes transformative læring, så lærernes selvværd, involvering og lyst til læring er med blandt succeskriterierne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere bruger deres personlighed og identitet som en del af jobbet. Arbejdets processer kan ikke ændres uden en ændring af lærernes identitet gennem transformativ læring. En del lærere forventer, at skolereformen vil blive en regression for deres identitet, mens regeringen satser store ressourcer på, at det bliver en progression.  

Færdigheder og viden er kun nyttige, når personen har selvstændighed, samarbejdsevne og selvværd - det gælder for alle, også for lærere. Derfor skal læring i forbindelse med folkesskolereformen sigte mod at udvikle netop de egenskaber. 

Læring sker hele livet og er både sjovt og nødvendigt, men bliver læring beordret gennem nye arbejdsmåder, kan det blive destruktivt for lærerens identitet og dermed for skolens udvikling.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læring foregår altid i samspillet mellem indsigt, arbejdsfællesskab og identitet - derfor skal lærernes selvværd, samarbejdsevne og selvstændige tænkning tilgodeses og udvikles i implementeringen af folkeskolereformen.

Lærernes selvværd, involvering og lyst til læring er vigtige succeskriterier for skolereformen.

http://youtu.be/pXEhclbB-TM

Ovenstående model er udviklet i dialog med mine samarbejdspartnere. Jeg har trukket på mine erfaringer som lærer og leder og kombineret dem med teori om transformativ læring samt situeret læring.

Powered by Labrador CMS