Blog
2   1305

Talentudvikling i den danske skole

Abonner på nyt om Søren Peter Dalby Andersen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Så er mit første blogindlæg klar. Det at blogge er forholdsvist nyt for mig, men jeg er super glad for at få muligheden for at kunne berette om nogle af de udfordringer, jeg mener, folkeskolen står over for. I dette blogindlæg vil jeg fortælle om mit syn på talentudvikling i folkeskolen.

Mit engagement omkring talentudvikling i folkeskolen blev styrket, da jeg i efteråret 2013 tog til Wales sammen med 12 lærere fra Sorø Sciencetalenters Talentvejlederuddannelse. Her oplevede jeg det walisiske skolesystem indefra. Et skolesystem, der modsat det danske skolesystem sætter krav til skolerne om, at de skal fokusere på talenter. Turen fungerede som en øjenåbner.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Individets talent i Wales

I Wales oplevede jeg et skolesystem, hvor der blev taget udgangspunkt i individets talent. Uanset om talentet var akademisk, håndværksmæssigt, sportsorienteret eller socialt følte eleverne, at de blev set. På skolen, Monmouth Elementary School, så jeg, hvordan kammerater og lærere hver uge nominerede elever, der havde udmærket sig, til ”Ugens stjerne”. Det kunne være, at man havde hjulpet en kammerat, der havde slået sig, eller man havde lavet en ekstra god opgave. Ugens stjerner blev hver fredag  anerkendt foran hele skole. Der var også en elev blev præsenteret som ”den bedste elev til matematik på skolen”, hvilket man aldrig ville gøre i Danmarks enhedsskole - men når alle talenter fejres, skal det akademiske talent også fejres. Både lærere og elever var enige om, at fejringen fremmede eleverne selvtillid, og gav dem et bedre kendskab til og respekt for deres kammerater. Denne eksplicitte fejring af elevernes kundskaber, færdigheder, kompetence og nævneværdige præstationer kan vi lære noget af.

 

Talentudvikling i den danske skole

Den danske skole kan i mine øjne blive bedre til at fejre den gode præstation. Jeg ønsker et skolesystem, hvor der i højere grad bliver taget udgangspunkt i individets talent, end det er tilfældet i dag. Men er folkeskolen klar til at arbejde med talentudvikling? Som skolelærer oplever jeg, at elever, forældre og lærere er modne til denne ændring. Jeg oplever det specielt via det spirende talentarbejde i Hvidovre, hvor den politisk besluttede visionen er, at der skal være ti kommunale talenthold. Talentholdenes indhold skal spænde lige fra idræt, innovation, design, matematik, science og til de humanistiske fag.

 

Min opfattelse af talent

Jeg vil her til sidst kort klargøre min opfattelse af talent. Jeg ønsker nemlig ikke, at talent skal måles ud fra IQ. Derimod bør man inddrage begreber som motivation, kreativitet, nysgerrighed samt evner over gennemsnit – faktorer som ikke kun er medfødte. Folkeskolen bør acceptere, at talentet er mangfoldigt, og at alle elevers potentialer skal udfordres. Som i Wales bør hver enkelt elev føle, at han/hun bliver set, uanset om deres talent er af akademisk-, håndværksmæssigt-, eller af social art. Det er derfor vigtigt, at folkeskolen opstiller nogle rammer, der er gearet til at udvikle alle elevers individuelle potentialer – også talenternes. Jeg mener nemlig, at talent ligger latent, men at det skal udvikles via rammer og kompetente personer, der kan understøtte talentets udfoldelse.

 

Min rejse til Wales fungerede som en øjenåbner omkring talentudvikling i folkeskolen, men den satte også tanker omkring den nye skolereform i perspektiv: Hvordan kan den nye reform forbedre vilkårene for folkeskolens talenter? Hvilke konsekvenser har det, når reformen undlader at stille et direkte krav om fokus på talentpleje? Hvordan kan folkeskolen konkret arbejde med talentudvikling? Dette vil jeg blogge videre om i den kommende tid.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.605 andre er allerede tilmeldt